خبر تبریز :با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار سالن‌های آرایشگری سکه است و بسیاری از خانم‌ها در صدد هستند به مدد خدمات آرایشگری با چهره‌های جدید به استقبال سال نو بروند.

بزک دوزک‌های سال نو

خبر تبریز :با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار سالن‌های آرایشگری سکه است و بسیاری از خانم‌ها در صدد هستند به مدد خدمات آرایشگری با چهره‌های جدید به استقبال سال نو بروند.

بزک دوزک‌های سال نو

به گزارش خبر تبریزبه نقل از فارس ، سال که کهنه می شود انگار چهره‌ها نیز رنگ کهنه‌گی می‌گیرند و همزمان با آغاز سال جدید باید چهره‌ها نیز تازه شوند و حالا به مدد سالن‌های آرایشی، دیگر فردی دغدغه چهره نامناسب و پیر شدن پوست را ندارد.

سالن‌های آرایشی این روزها با فرارسیدن روزهای پایانی سال تا پاسی از شب بازارشان سکه است و دیگر آن زمان گذشته است که آرایشگران در یک اتاق کوچک به کوتاه کردن مو و اصلاح ساده صورت می‌پرداختند بلکه اکنون  از اکستیشن مو و مژه، لیفت، کاشت و ترمیم و تزریق ژل و خیلی چیزهای دیگر صحبت می‌شود که معنی و مفهوم خیلی از این عبارت‌ها و کارکرد انواع داستگاه‌ها که در سالن‌های آرایشی وجود دارد، برای خود مشتریان نیز ناآشناست.

اکستیشن مو بازارگرمی جدید سالن های آرایشی

اکستیشن مو و مژه ، بازارگرمی جدید در میان انواع خدمات شب عید سالن‌های آرایشی است که این روزها طرفداران زیادی دارد.

خانم وکیلی مدیر یکی از سالن‌های آرایشی در خیابان آبرسان است از وی در مورد چگونگی انجام اکستیشن پرسیدم که گفت: اکستیشن روشی است برای پرپشت کردن موی افرادی که حجم موی کمتری دارند و این جدیدترین نوع خدماتی است که در سالن‌های آرایشی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا افرادی که موهای نازک و کم حجم دارند مشتری اکستیشن هستند و در کنار آن برخی از مشتریان نیز برای تنوع در مدل موهای خود و تغییر در چهره به سراغ اکستیشن می‌آیند و خواهان تغییر در چهره خود به واسطه مو هستند.

وکیلی، از اکستیشن به عنوان جدیدترین کار سالن‌های آرایشی نام برد و ادامه داد: ما برای انجام عمل اکستیشن به موهای طبیعی افراد نیاز داریم به همین جهت الان فروش موهای طبیعی افراد، مشتریان زیادی دارد و سالن‌های آرایشی نیز خواستار موهای طبیعی با کیفیت بالا با تارموهای محکم هستند تا با اضافه کردن به موهای مشتریان رضایت آنها را جلب کرده و درآمد کسب کنند.

آن چنانکه که وی توضیح می‌دهد، سالن های آرایشی موهای کاملا طبیعی بدون رنگ، مش و بدون موخوره را از افراد مختلف خریداری می‌کنند و این موها بسته به کم حجم یا پرحجم بودن موی افراد به قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.قیمت‌هایی که از ۵۰۰هزار تومان تا گاهی ۲ میلیون تومان خریداری می‌شود و مطمئنا با انجام اکستیشن چند برابر قیمت سود دریافت می‌کنند.

کلاه گیس‌ها در حاشیه

اگر زمانی افراد برای حضور در مجلس جشن عروسی از کلاه گیس استفاده می‌کردند ولی اکنون روش اکستیشن، این کلاه گیس‌ها را به حاشیه برده است و سالن‌های آرایشی با انواع روش‌ها و ترفندها مشتریان خود را به استفاده از اکستیشن تشویق و ترغیب می‌کنند.

سالن‌داران با روش‌هایی از جمله تبلیغ برای موهای طبیعی که ظاهری زیبا و بهتر داشته و حالت  ایده‌آل‌تری به موهای شما در مجالس عروسی و مهمانی‌ها می‌بخشند و قابلیت فر، رنگ و مش و حتی قابلیت دکلره کردن را دارند، مشریان را به سمت اکستیشن تشویق می‌کنند.

چهره‌ای جدید به مدد مصنوعات آرایشی

البته داستان اکستیشن تنها به موی سر ختم نمی‌شود بلکه سالن‌های آرایشگری اکستیشن مژه نیز انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد کار چندان جالبی نباشد و با خطراتی برای چشم مواجه است، ولی با همه این خطرات هستند مشتریانی که خواهان اکستیشن مژه هستند و دوست دارند در دید و بازدیدهای عید چهره ای کاملا جدید و متفاوت داشته باشند، آن هم به مدد مصنوعاتی که به چهره خود می‌افزایند.

در اکستیشن مژه تعدادی تار مژه مصنوعی معمولا۴۰تا ۶۰عدد با استفاده از چسب مخصوص به مژه‌های طبیعی افراد وصل می‌شود تا به این صورت مژه‌ها پر و تیره‌تر به نظر برسد.

البته این مژه‌هایی که به مدد اکستیشن پر و تیره شده‌اند دائمی و همیشگی نیستند و در هربار شستن صورت و خوابیدن ریزش می‌کنند و اگر افراد بخواهند ترمیم کنند دوباره همان کارها  را باید با پرداخت هزینه مجدد انجام دهند.

موها همیشه با کیفیت نیستند/​بازار لیفت مژه هم سکه است

البته نباید فکر کنید که تمام سالن‌های آرایشی به کیفیت موهایی که اکستیشن می‌کنند، اهمیت می‌دهند بلکه برخی از آنها کاری با کیفیت مو ندارند و هر مویی که باشد، استفاده می‌کنند و حتی از موهای موخوره‌دار و شکسته شده نیز بهره می‌برند.

این روزها علاوه بر بازار عید و بازارگرمی اکستیشن در سالن های آرایشی، بازار لیفت مژه هم سکه است.

حالا عمل لیفت چیست؟ این سوالی است که از مهری خانم که در سالن‌های آرایشی مختلف عمل لیفت انجام می‌دهد می پرسم و او می‌گوید: لیفت کردن مژه یعنی با استفاده از مواد مخصوص، رنگ مژه ها تیره‌تر شده و به حالت فر تبدیل می‌شود.

مهری خانم ادامه داد: البته حالت فر و تیره شدن رنگ مژه‌ها دائمی نیست که بخواهد برای همیشه به این شکل بماند بلکه این نوع از کاربه مرور زمان و در اثر شستن به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

بهایی هنگفت برای استقبال از سال جدید

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال قیمت خدمات سالن‌های آرایشگری نیز با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شده است در واقع این بهایی است که افراد برای تازه شدن چهره‌هایشان برای سال جدید می‌پردازند، به عنوان مثال اگر قیمت لیفت مژه تا سه ماه ۳۰۰هزار تومان بود حالا مشتریان باید مبلغی معادل یک میلیون و بالاتر بپردازند تا مژه‌هایشان تیره‌تر شده و به حالت فر درآید.

خانم‌هایی که همیشه موی کوتاه داشتند و به مدد اکستیشن  موهای آنها بلند شده  و بعد از عمل اکستیشن احساس شادی و مسرت دارند، باید بدانند که این احساس شادی و خوشحالی تا چند هفته بعد ادامه خواهد داشت چرا که بعد از آن  احساس رضایت جای خود را با خارش‌های مداوم کف سر، ریختن موهای وصل شده به تارهای مو، سنگین شدن سر و… عوض خواهد کرد.

مهری خانم با اشاره به اینکه این موضوع به مشتریان گفته می‌شود که ممکن است اکستیشن عوارضی به همراه داشته باشد و باعث التهاب پوست سر و خارش شود ولی مشتریان به شدت علاقه‌مند هستند که در ایام خاصی از سال همچون فرارسیدن عید نوروز چهره‌ای متفاوت داشته باشند.

خارش سر و کم حجم شدن موها چند هفته بعد از اکستیشن مهم‌ترین عارضه‌ای است که می‌توان از لابه لای حرف‌ها و صحبت‌های او فهمید، هر چند که مهری خانم به صراحت این موضوع را مطرح نمی‌کند ولی از نوع حرف‌هایش به راحتی می‌توان دریافت که این کار بر خلاف آن چیزی که مد شده و تعریف می‌کنند، کار کم خطری نیست و علاوه بر هزینه بالای آن باعث آسیب شدید به موهای سر افراد می‌شود.

تب کاشت ناخن با هزینه های بالا

با شخصی شدن رسانه‌ها و گسترش رسانه‌هایی که هر روز مدهای جدیدی در عرصه پیرایشگری و آرایشگری ارائه می‌کنند، هر روز که جلوتر می‌رویم با مدل‌های جدیدی از آرایش‌های متفاوت مواجه می‌شویم که یکی دیگر از نمونه‌های آن کاشت و مانیکور ناخن است.

هرچند پزشکان عفونی شدن لایه‌های زیرین پوست اطراف ناخن را در اثر کاشت ناخن بارها و بارها هشدار داده‌اند و از خانم‌ها می‌خواهند از کاشت ناخن صرف‌نظر کنند ولی تب کاشت ناخن آن قدر در بین خانم‌ها افزایش پیدا کرده است که به راحتی نمی‌شود آنان را از این کار برحذر داشت و صدور اطلاعیه، اخطاریه و بخشنامه نیز ‌کارساز نیست و عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی در گسترش و شیوع این ناهنجاری‌ها در جامعه دخیل است.

المیرا خانم یکی دیگر از آرایشگرانی است که در منطقه زعفرانیه تبریز در مغازه اجاره‌ای خود به کار آرایشگری مشغول  بوده و از درآمد آرایشگری خود راضی است ولی آن طور که مثل سالن‌داران بخواهد پول پارو کند آنگونه نیست .

وی به فارس می‌گوید: طی این سال‌ها من مشتریان ثابتی دارم و به سبک و سیاق جدید کار نمی‌کنم، معمولا همکارانی که سالن‌های آرایشگری بزرگی دارند، درآمدهای زیادی داشته و سود سرشار نصیبشان می‌شود.

وی ادامه داد: این روزها کاشت ناخن طرفداران زیادی دارد و با توجه به فرارسیدن سال جدید و آراستگی در روزهای عید و دید و بازدیدهای خود در سال جدید، کاشت ناخن را با همه عوارض آن انتخاب می‌کنند.

کاشت ناخن علاوه بر عفونت پوست دور ناخن، باعث التهاب و کبودی اطراف ناخن شده و هزینه‌های زیادی نیز دارد. از جنبه شرعی هم علما باید نظر بدهند که اصلا می‌توان با ناخن‌هایی که روی ناخن اصلی فرد چسبیده، می‌توان اعمال عبادی و شرعی را به جای آورد یا خیر؟

افزایش بیماری های پوست و مو

زهرا رضایی،کارشناس بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به افزایش و شیوع  بیماری‌های پوست و مو از طریق سالن‌های آرایشگری گفت: با توجه به افزایش خدمات آرایشگران به جامعه هدف زنان متاسفانه بیماری‌های پوست و نیز افرایش می‌یابد.

او با اشاره اکستیشن مو که در سالن‌های آرایشی انجام می‌گیرد، گفت: در عمل  اکستیشن موی یک فرد را به موی فرد دیگری وصل می‌کنند بدون توجه به اینکه آیا موی ثانویه‌ای که به موی سر یک فرد وصل می‌شود، اصول بهداشتی در آن رعایت شده است.

رضایی ادامه داد: متاسفانه با انجام این روش شیوع و گسترش شپش در موی افراد زیادی دیده شده است چرا که نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود و خانم‌هایی که چند هفته بعد از اکستیشن به درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی و بهداشتی مراجعه می‌کنند، با خارش شدید و بیش از حد در سر مواجه می‌شوند که با بررسی‌های کارشناسی متوجه زاد و ولد شپش در موی افراد شده‌ایم و این ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی است .

او، التهاب پوست سر، پوسته پوسته شدن، خارش شدید نازک شدن موی افراد، موخوره  و کم حجم شدن آن را از عوارض برخی از خدمات ارائه شده در شده در سالن‌های آرایشی ذکر کرد.

کارشناس بهداشت همچنین با اشاره به کاشت ناخن در این سالن ها نیز اظهار داشت: متاسفانه کاشت ناخن باعث جمع شدن میکروب‌های بیماری‌زا زیر ناخن‌ها شده و باعث شیوع آلودگی می‌شود همچنین عفونی شدن پوست زیر ناخن و اطراف آن باعث آسیب دیدن پوست دست و ایجاد حساسیت در آن می‌شود.

گزارش از معصومه درخشان