خبر تبریز :نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین مسائلی است که در سال های اخیر با افزایش آلودگی هوا در کلانشهر تبریز اهمیت ویژه ای یافته است. به منظور جلوگیری از افزایش آلایندگی هوا، سیاست‌های زیادی برای تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی اتخاذ شده ا

تردد ۲۳۴ اتوبوس فرسوده در تبریز

خبر تبریز :نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین مسائلی است که در سال های اخیر با افزایش آلودگی هوا در کلانشهر تبریز اهمیت ویژه ای یافته است. به منظور جلوگیری از افزایش آلایندگی هوا، سیاست‌های زیادی برای تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی اتخاذ شده است.


خبر تبریز – در این میان مسئولان شهری در حالی شهروندان را تشویق به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی می‌کنند که تبریز ۲۳۴ دستگاه اتوبوس فرسوده دارد و بنا به دلایلی اکنون امکان خرید اتوبوس از کشورهای خارجی نیز وجود ندارد.

گله شهروندان از شلوغی اتوبوس‌های بی آر تی

یک شهروند تبریزی گفت: با توجه به این که محله ای که در آن سکونت داریم نزدیک به یکی از ایستگاه های مسیر بی آر تی است معمولا برای سفرهای درون شهری از اتوبوس استفاده می کنیم که خوشبختانه در این مسیر اتوبوس ها به صورت مرتب حرکت می کنند و مسافران به هیچ وجه در این مسیرها معطل نمی شوند.

رضا امینی افزود: با وجود کثرت اتوبوس ها در مسیر بی آر تی گاهی اوقات اتوبوس ها به اندازه ای شلوغ می شود که حتی در اتوبوس به زور بسته می شود.

وی ادامه داد: به دلیل یک طرفه بودن مسیر آبرسان مردم مجبور به استفاده از اتوبوس هستند این در حالی است که در مسیر آبرسان، اتوبوس ها مدت زمان زیادی را توقف می کنند.

امکان خرید اتوبوس وجود ندارد

در همین زمینه مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان این که ناوگان اتوبوسرانی تبریز به طور میانگین ۵۸۰ تا ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دارد، گفت: امسال ۴۰ دستگاه مینی‌بوس به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شده ولی با توجه به افزایش جمعیت تبریز حداقل ۱۵۰ دستگاه اتوبوس کم داریم.

فرخ جلالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مهد صنعت افزود: به منظور تکمیل ظرفیت، بودجه مورد نیاز در شورای اسلامی شهر تبریز مصوب شده ولی در حال حاضر امکان خرید اتوبوس وجود ندارد.

وی اظهار کرد: با توجه به تعداد اتوبوس ها در تبریز در حالت عادی مشکل چندانی نداریم ولی به دلیل فرسودگی ناوگان و خراب شدن برخی از اتوبوس ها، مسیرها شلوغ می شوند.

وی تاکید کرد: ۲۳۴ دستگاه اتوبوس بیش از ۱۰ سال عمر دارند که جزو ناوگان فرسوده محسوب می شوند که در این زمینه قرارداد با این اتوبوس ها دوباره تمدید می شود چرا که فعلا امکان نوسازی ناوگان وجود ندارد.

استفاده روزانه حدود ۷۰۰ هزار مسافر از ناوگان اتوبوسرانی

وی با بیان این که ۳۴ درصد مسافران در تبریز برای سفرهای خود از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می کنند، تصریح کرد: روزانه در تبریز ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار نفر مسافر از طریق این ناوگان جابجا می شود.

وی میزان کرایه اتوبوس را براساس مصوبه شورای شهر و میزان مسافت مسیر دانست و گفت: زمان ارایه خدمات اتوبوسرانی به شهروندان از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۱ شب است.

میانگین انتظار مسافر در مسیر بی آر تی ۴ دقیقه

وی ادامه داد: حدود ۹۰ دستگاه اتوبوس در مسیر بی آر تی کار می کند و میانگین انتظار مسافر در این مسیر ۴ دقیقه است.

وی در پایان از شهروندان درخواست کرد تا در هنگام استفاده از خدمات اتوبوسرانی از کارت بلیت الکترونیکی اتوبوسرانی استفاده کنند و از پرداخت وجه نقد خودداری کنند.