خبرتبریز:از دیرباز مسئله پیدا کردن بهترین مکان برای استقرار منابع و امکانات جز اساسی ترین مراحل برنامه ریزی های شهری ومنطقه ای بوده است. در این بین سرویس های بهداشتی نیز یکی از زیرساخت ها و تاسیسات شهری است که در شهر ها و به خصوص درخواجه به دلیل های مختلف به فراموشی سپرده شده است.

جانمايي سرويس بهداشتي در معابر عمومي شهرها
خبرتبریز:از دیرباز مسئله پیدا کردن بهترین مکان برای استقرار منابع و امکانات جز اساسی ترین مراحل برنامه ریزی های شهری ومنطقه ای بوده است. در این بین سرویس های بهداشتی نیز یکی از زیرساخت ها و تاسیسات شهری است که در شهر ها و به خصوص درخواجه به دلیل های مختلف به فراموشی سپرده شده است.
جانمايي سرويس بهداشتي در مكان‌هاي پرتردد شهرها بايد توسط شهرداران و مسئولان شهري امري عادي تلقي شود چرا كه جانمايي اين مكان جداي از شرايط زيستي در بهسازي شهرها و پاسخ به نياز زيستي كاملا طبيعي است كه نبود آن موجب نارضايتي مي‌شود هر چند شايد به آن پرداخته نشود و يا به دليل معذوريت‌هاي عرفي افراد از بيان آن خودداري كنند.

سرويس بهداشتي نياز هر شهر و مسيرهاي بين راهي است، خواجه به دلیل قرار گرفتن در دروازه ورودی قره داغ که يكي از منطقه های توريستي كشور با دارا بودن جاذبه هاي طبيعي فراوان در شرق تبریز واقع شده و سالانه پذيراي تعداد زيادي گردشگر است .
يكي از مهم ترين كاستي‌هاي اين شهر كمبود يا مي توان گفت نبود سرويس بهداشتي است طوري كه مساجد يك تنه بار اين معضل اجتماعي را به دوش مي كشند و سرويس بهداشتي مناسب هم ندارند.
نماز خانه وسرویس بهداشتی خیر ساز در خواجه
با همت ریاست دادگاه عمومی خواجه و همکاری اوقاف و امور خیریه و شهرداری با هزینه خیرین در نزدیکی دادگاه عمومی نماز خانه و سرویس بهداشتی برای مراجعین و شهروندان ساخته می شود.
وضعیت غیربهداشتی سرویس‌های بهداشتی موجود در سطح شهر

با چند دقیقه تردد در سطح شهر، با معضلی جدی به نام عدم وجود سرویس بهداشتی مناسب برای شهروندان رو به رو می شویم. آنچه حائز اهمیت است، کمبود سرویس بهداشتی های شهر بر اساس تعداد جمعیت و میزان رفت و آمد مردم در این مکان ها است و در اولویت اول، مسئله بهداشت و پاکیزگی این مکان‌هاست که طبق گزارشات اعلام شده این امر موضوع قابل توجهی برای مسئولان نیست.
در ورودی شهر خواجه با تابلو رنگ پریده سرویس بهداشتی نشان داده می شود که وضعیت ظاهری نابسامان چهره شهر را نابسامان جلوه می دهد و در واقع هیچ استفاده آنچنانی از آنها نمی شود چون نه ظاهرشان چنگی به دل می زند و نه بهداشت موجود در این سرویس ها در شان یک شهروند و میهمان در این شهر است.

به اعتقاد برخي كارشناسان وجود سرويس بهداشتي با رعايت استانداردها يك ضرورت فراموش شده در شهرها و مسيرهاي بين راهي است كه مورد غفلت شهرداري‌ها و ساير دستگاه ها قرار گرفته است.

حساسيت موضوع دسترسي داشتن به سرويس‌هاي بهداشتي با كيفيت تا جايي اهميت دارد كه در تقويم‌هاي جهاني، ۱۹ نوامبر و ۲۸ آبان ماه از سوي سازمان ملل متحد روز جهاني توالت نامگذاري شده تا بر اهميت تأمين سرويس بهداشتي در جهان تاكيد شود.

در كنار اهميت و ضرورت‌هاي ذكر‌شده براي توالت‌هاي عمومي در بعد جهاني، در دين اسلام هم به رعايت بهداشت و نظافت تاكيد شده است، «النظافة من الايمان.»

مناسب سازي محيط و مبلمان شهري در هر شهري نياز است، نبود سرويس بهداشتي عمومي در شهر از معضلات يك شهر محسوب مي شود.

توالت عمومي بايد در مقابل ديد رهگذران ساخته شود، شهروندان بايد به محض احساس نياز از اين مكان بهره مند شوند، اگر امكان ساخت سرويس بهداشتي عمومي در معرض ديد شهروندان مهيا نيست بايد تابلويي براي آگاه سازي و راهنمايي رهگذران، جايي در مقابل ديد آنها نصب شود.

و در آخر روی سخن با مسئولان شهری می باشد که انتظار می رود با توجه به اولویت داشتن بهداشت در جامعه امروز، بیشتر به بهداشت شهری توجه کنند و نه تنها از لحاظ بهداشتی بلکه از لحاظ کثرت و کیفیت ساخت این چنین بناهایی وسواس به خرج دهند.

از شهروندان هم انتظار می رود در صورت استفاده از این سرویس ها ، به بهداشت خود و محیط توجه زیادی بکنند و به اموال عمومی آسیب نرسانند چرا که اگر آسیبی به آنها وارد شود تنها کسانی که از همین امکانات کم هم بی بهره می مانند فقط خودمان هستیم و بس.
به قلم یعقوب کامرانی خواجه : سردبیرخبرتبریز