خبرتبریز: میم‌ها یکی از آن ایده‌ها است که در دو سال اخیر بسیار پرطرفدار شده‌اند. آنها به راحتی می‌توانند در ذهن و فکر دیگر افراد راه پیدا کند و حتی توسعه جهانی بیابند.

سرگذشت عجیب میم‌های مجازی
میم‌ها یکی از آن ایده‌ها است که در دو سال اخیر بسیار پرطرفدار شده‌اند. آنها به راحتی می‌توانند در ذهن و فکر دیگر افراد راه پیدا کند و حتی توسعه جهانی بیابند. میم‌ها به شکل ویروسی در شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا می‌کنند. آنها نه تنها برای سرگرمی بلکه منشا همذات پنداری کاربران شبکه های اجتماعی هم میتوانند باشند. در این گزارش نگاهی به میم ها می‌اندازیم.

میم‌های مجازی، شبکه‌های اجتماعی، تصویر، ویدئوی یا گیف میم،
میم، تصویر یا ویدئویی است که همراه با یک پیام متنی در پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. متن نوشته شده روی میم، ثابت نیست و هر بار از یک ایده، مشکل، رویداد، رفتار یا فرهنگ متفاوت از جامعه صحبت می‌کند. در اغلب مواقع، میم‌ها لحن طنز دارند و لبخند به لب افراد می‌آورند. به عبارتی دیگر، میم‌ها کوتاه نویسی‌های فرهنگی هستند که مانند دیگر اشکال ارتباطی می‌توانند در طی زمان تکامل پیدا کنند.

میم‌ها چطور ساخته می‌شوند؟

تصویر، ویدئوی یا گیف میم، به‌تنهایی و بدون پیام متنی، یک میم خام محسوب می‌شود. برای ساختن میم‌های اینستاگرام و توییتر، روی آن‌ها تفسیرهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی یا سیاسی درج می‌کنند. این میم‌ها به‌راحتی در اینترنت قابل پیدا کردن هستند و کافی است عبارت «میم» را جست‌وجو کنید تا دهها میم برای شما به نمایش در بیاید.

سرگذشت میم‌ها
میم‌ها از دنیای آفلاین و از کتاب یک زیست‌شناس به نام ریچارد داوکینز پا به دنیای اینترنت گذاشتند. نویسنده در کتاب خود، رفتارهایی را که ویروس‌وار در جامعه گسترش می‌یابند را میم (Meme) نامیده بود. البته این واژه حالا در دنیای اینترنت معنای متفاوتی به خود گرفته است. میم‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را نسبت به یک متن ساده منتقل کنند. مثل ایموجی‌ها که برای انتقال ایده‌های پیچیده خلق‌وخو و احساسات استفاده می‌شوند، میم‌ها نیز می‌توانتد یک ایده پیچیده، حالت ذهنی یا درک مشتری را بسیار سریعتر از متن و خواندن توضیحات نوشتاری منتقل کنند.

تعداد میم‌هایی که در طول این سالها ایجاد شده، بسیار زیاد است و نمی‌توان همه آنها را پوشش داد. میم‌ها همیشه متنوع و دائماً در حال تغییر هستند و نمی‌توان برای آنها دسته‌بندی مشخصی را ارائه داد. سرعت ایجاد و به اشتراک‌گذاری آنها بسیار سریع است و تلاش برای درک همه آنها غیرممکن است.
میم‌ها کوتاه نویسی‌های فرهنگی هستند که مانند دیگر اشکال ارتباطی می‌توانند در طی زمان تکامل پیدا کنند

چطور یک میم را درک کنیم؟
میم‌ها برای کمک به انتقال حالت عاطفی و مفهومی ضمنی که در خود دارند طراحی شده‌اند. به عبارتی دیگر آنها به این دلیل ایجاد می‌شوند تا بیان کننده تجربه مشترک بین سازنده و بیننده باشند.

درک بعضی میم‌ها ممکن است سخت به نظر برسد. و درک برخی نیز ممکن است به طرز عجیبی مبهم به نظر برسند یا مثلا به قسمت خاصی از یک برنامه یا فیلم تلویزیونی اشاره کنند. اغلب منشأ این میم‌ها در درک عمیق پنهان شده است که دریافت مفهوم آنها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. این مسئله به خود شما بستگی دارد از یک میم بخواهید برای چه منظوری استفاده کنید اما به این نکته توجه داشته باشید که میم‌ها همواره در حال تغییر هستند و معنای آنها می‌تواند با توجه به شرایط تغییر نماید. غالب میم‌ها برای ایجاد خنده شکل می‌گیرند و نحوه درک و استفاده از آنها به افرادی بستگی دارد که آنها را می‌بینند.
نویسنده : عارف چراغی
تبیان