خبر تبریز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌شرقی گفت: تعرض به جنگل‌ها یک درصد بیشتر از میانگین ۴۰ ساله نیست و اگر هر سال ۲۰ مورد پرونده تخلف داشته باشیم، همان ۲۰ مورد نیز امسال نیز وجود دارد و به عبارتی اتفاق خاصی و یا شرایط غیرعادی در جنگل‌های ارسباران رخ نداده است.

شرایط غیرعادی در جنگل‌های ارسباران رخ نداده است/ شایعه یا واقعیت استفاده از سیانور در معدن تا خسارت میلیاردی

خبر تبریز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان‌شرقی گفت: تعرض به جنگل‌ها یک درصد بیشتر از میانگین ۴۰ ساله نیست و اگر هر سال ۲۰ مورد پرونده تخلف داشته باشیم، همان ۲۰ مورد نیز امسال نیز وجود دارد و به عبارتی اتفاق خاصی و یا شرایط غیرعادی در جنگل‌های ارسباران رخ نداده است.

شرایط غیرعادی در جنگل‌های ارسباران رخ نداده است/  شایعه یا واقعیت استفاده از سیانور در معدن تا خسارت میلیاردی

به گزارش خبر  تبریز، داور نامدار ظهر امروز در جمع خبرنگاران آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: با توجه به اینکه جنگل‌های ارسباران از قبیل شاخه‌زار بوده که مطلوب برای جنگل نیست، از این رو هر چند یک بار باید عملیات اصلاح در آن انجام گیرد، چرا که نهال‌ها جوان ولی ریشه قدیمی دارند.

 وی با بیان اینکه با سازمان مکاتبه‌ای در جهت عملیات اصلاح و پرورش جنگل انجام داده‌ایم، توضیح داد: اگر عملیات اصلاح انجام گیرد، از منظر یک فرد غیرفنی و تخصصی این اقدام یک تخریب محسوب می‌شود در حالیکه ما در صدد جراحی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی افزود: ما نیازمند مجوز از معاونت امور جنگل‌ها و تامین اعتبار هستیم، بنابراین از صندوق ملی پیش‌بینی در این خصوص انجام نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تمام افرادی که دغدغه محیط زیست دارند، قابل  تقدیر هستند، گفت: این یک دغدغه مقدس و شرافتمندانه می‌باشد، تعرض به جنگل‌ها یک درصد بیشتر از میانگین ۴۰ ساله نیست و اگر هر سال ۲۰ مورد پرونده تخلف داشته باشیم، همان ۲۰ مورد نیز امسال نیز وجود دارد و به عبارتی اتفاق خاصی و یا شرایط غیرعادی در جنگل‌های ارسباران رخ نداده است.

نامدار، در رابطه با خسارت مس سونگون تصریح کرد: سال‌ها پیش قوانین در این معدن رعایت نشده بود که این موضوع صورتجلسه شد و با همکاری دادستان ورزقان اداره‌کل منابع طبیعی و استانداری تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص اتخاذ گردید تا ۷۷ میلیارد تومان خزانه دولت واریز شود که تا به امروز ۴۸ میلیارد تومان واریز شده و ۲۳ میلیارد تومان باقی مانده است که پیگیر واریز آن به خزانه هستیم ولی در مجموع همه اقدامات و مجوزها در مس سونگون چند سالی است که به صورت رسمی و قانونی انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ماموریت ذاتی منابع طبیعی مقابله با تخریب و تصرف است، گفت: با تشکیل یگان‌های حفاظتی این تخریب و تصرفات با روند کاهشی روبه‌رو شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: تخریب و تصرف با زمین‌خواری متفاوت است، چرا که زمین‌خواری معمولاً در کنار شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و ما نیز پرونده‌های مهمی در این خصوص داریم.

 وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان وجود دارد که ۶۸۰ هزار هکتار آن جنگل و بقیه مراتع است، گفت: بیش از ۵۰ درصد تحت مدیریت منابع طبیعی می‌باشد و به عبارت دیگر بیش از ۵۰ درصد استان تحت‌پوشش ماست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر استفاده از سیانور در معدن «خاروانا اندران» اذعان داشت ما نظارتی بر روی بهداشت و سلامت آب نداریم ولی از  این با خبر هستیم که محیط زیست با این موضوع بسیار درگیر بوده، چراکه به صورت انبوه از سیانور استفاده می‌شود و حتی افراد نیز به صورت شخصی سیانور قاچاق می‌کنند.

وی، در رابطه با آخرین وضعیت قوم تپه گفت: این منطقه اوقافی است و متولی و مالکیت خود را دارد، از این رو ما نمی‌توانیم وارد این موضوع بشویم ولی در هر صورت جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوع با مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه استان خواهیم داشت.

نامدار با تاکید بر اینکه ما نسبت به افزایش آب دریاچه ارومیه هیچ ماموریتی نداریم، توضیح داد: کاشت گونه‌های گز، بوته‌های قره‌داغ، هالک نموم و آتری پلکس در محل‌هایی که قابلیت تبدیل به کانون ریزگرد بود، انجام شده است.

وی ادامه داد: ۳۷ هزار کیلومتر بادشکن از سرشاخه‌ها اجرا شده است به طوریکه در دریاچه ارومیه عملیات‌های بسیار زیادی صورت گرفته است.