خبر تبریز: کوهنوردان شهرخواجه به قله آرارات ترکیه صعود کردند

صعود کوهنوردان خواجه ای به قله آرارات ترکیه
کوهنوردان شهرخواجه به قله آرارات ترکیه صعود کردند

صعود کوهنوردان خواجه ای به قله آرارات ترکیه

به گزارش پایگاه خبری خبر تبریز :کوهنوردان شهرخواجه در صعودی گروهی موفق به فتح قله آرارات کشور ترکیه شدند.

تیم کوهنوردان خواجه ای دراین صعود شامل مهدی تیموریان وحمید رونقی، رسول بقایی، بود.

این کوهنوردان شایسته شهرخواجه در قالب یک تیم ۳نفره موفق به فتح قله آرارات ترکیه شدند.

این کوهپیمایان پس از ۲ روز پیمایش مسیر سخت و دشوار و همچنین یخچال‌های پرشیب، موفق به فتح قله پنج هزار و ۱۳۷ متری آرارات شدند.

این برای نخستین بار است که اعضای کوهنوردی شهر خواجه موفق به فتح قله بین المللی شده‌اند.

قله آرارات در شمال شرقی کشور ترکیه و مرز ایران قرار دارد.
توضیحاتی در مورد قله آرارات: اولین صعود این قله توسط فریدریش پاروت از اهل امپراتوری روسیه در سال ۱۸۲۹ میلادی انجام شد. هوای کوه آرارات در تابستان آفتابی گرم و خشک بوده ولی در فصل بهار و زمستان دارای آب و هوای سرد می‌باشد که کوهنوردان در این فصول با بوران، کولاک و بارش باران و برف مواجه می‌شوند. ماه‌های تیر و مرداد و شهریور بهترین ماه‌های صعود بوده و جبهه جنوبی کوه ایمن‌ترین و آسان‌ترین مسیر صعود به قله است. صعود به این کوه بدون اخذ مجوز و راهنما و مربی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

وجه تسمیه ی نام قله: کوه آریایی‌های جوانمرد – ایرا راد – ایرهای راد – آرارات مردم و گروهک‌های کُردی را در خود جای داده و دارای دو کوپسَر(قله) آتشفشانی به درازای آرارات بزرگ ۵۱۵۶ متر و آرارات کوچک ۳۹۵۲ متر می‌باشد. این کوه در گذشته از آن ایران بود و در زمان رضاشاه به دستور انگلیس به‌نادرست به ترکیه داده شد. ارمنی‌ها یکی از تیره‌های اریایی هستند که در داستان بیژن و منیژه (در شاهنامه) از آنها بنام آرمانیان یاد شده است.