خبر تبریز :مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز گفت: احیای مسیر قونقا از راه‌‌آهن که در مسیر اتوبوس BRT قرار دارد و برای این مسیر از سیستم جدید ART استفاده شود که هزینه آن برای ۱۵ کیلومتر، ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که البته به جای برق از روش مگنت استفاده می‌شود که نمونه آن در استرالیا و چین است.

وعده بهره‌برداری از خط یک متروی تبریز این بار پایان سال ۹۸

خبر تبریز :مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز گفت: احیای مسیر قونقا از راه‌‌آهن که در مسیر اتوبوس BRT قرار دارد و برای این مسیر از سیستم جدید ART استفاده شود که هزینه آن برای ۱۵ کیلومتر، ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که البته به جای برق از روش مگنت استفاده می‌شود که نمونه آن در استرالیا و چین است.

وعده بهره‌برداری از خط یک متروی تبریز این بار پایان سال 98

به گزارش خبرتبریز، مصطفی مولوی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: خط یک متروی تبریز در اولویت اصلی بود و سازمان از زمان شروع کار از محل ائل‌گلی، این خط را به سه فاز تقسیم کرده است.

وی با بیان اینکه فاز یک دارای ۶ ایستگاه و فاز دوم ۵ ایستگاه است، تصریح کرد: بهره‌برداری این فازها انجام شده ولی هنوز به اتمام نرسیده است به طوریکه ایستگاه میدان ساعت به بهره‌برداری رسیده است ولی هنوز کار زیادی در آن وجود دارد که باید انجام شود.

تشریح عملکرد سازمان قطار شهری در یک سال گذشته

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به اینکه سیستم مخابرات و برقی و برخی نواقصات در رابطه با مسائل ساختمانی وجود دارد، گفت: نبود پله برقی در ۶ ایستگاه فاز یک ملموس بود و در حال حاضر پله برقی، سیستم اطفا حریق، تهویه در فاز یک به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد:  ضلع جنوبی ایستگاه فلکه دانشگاه به بهره‌برداری رسیده است و همچنین ایستگاه ۸ روی مدار رفته است ولی ایستگاه ۹ به‌دلیل نبود پله برقی روی مدار نرفته است.

تحریم‌ها باعث تعلل در اجرای مترو است

مولوی با اشاره به اینکه فاز سوم که شامل ۱۲ ایستگاه است راکد مانده بود، تصریح کرد: بخشی از تملک ۱۴ ایستگاه که از سمت گازران می‌گذرد، باقی‌مانده بود و در مرحله خاکبرداری به سر می‌برد که الحمدالله در حال حاضر ۱۲ ایستگاه آماده بهره‌برداری است و شهریور سال گذشته اولین قطار با حضور رزمندگان دفاع مقدس به بهره‌برداری رسید ولی به علت تحریم پله برقی‌ها تحویل داده نشد و آسانسور به جای آن احداث خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز خاطرنشان کرد: تا اواخر خرداد ماه سال جاری ایستگاه ۱۲ به روی مدار خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ایستگاه ۱۴ روی ریل‌گذاری است و تا اواخر اردیبهشت مورد بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: پیمانکار برای ایستگاه‌های ۱۳،۱۵،۱۶ پیمانکار انتخاب شده و مرحله خاکبرداری و ریل‌گذاری در عرض ۹ ماه برای آن به اتمام رسیده است.

نوسان ارز باعث ایجاد مشکلاتی برای پیمانکار خط دو مترو کرده است

مولوی، ریل‌گذاری ۴ کیلومتری پایانه لاله را مورد اشاره قرار داد و گفت: خط دوم که از قراملک شروع شده و به سمت قره‌آغاج، عباسی، باغمیشه،میدان بسیج و امتداد به خاوران و راه آهن میانه به تبریز می‌رود که البته در این خط، قرارگاه خاتم الانبیا سپاه از جمله پیمانکارهای قوی است، کارها را انجام می‌دهد ولی تنها مشکل این قرارداد اعلام پیمان ارزان بود به طوریکه نرخ دلار در آن زمان ۲هزار و ۲۰۰ بود و الان این موضوع صرفه اقتصادی برای این قرارگاه ندارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز خاطرنشان کرد: با همه مشکلات مالی خط دوم تعطیل نشده است و در حال حاضر اولویت اصلی ما حفاری است چراکه ما تجربه ۱۸ ساله حفاری برای فاز یک را داریم که موجب ناراحتی مردم شده و منابع طبیعی آب را به صورت بی‌رویه بیرون کشیده بود.

وی با اشاره به فعالیت TBM در خط یک مترو، گفت: از ۵ ماه پیش  TBM دیگری در خط یک حوالی بازار ماهی‌فروش شروع به کار کرده است.

مولوی با بیان اینکه دستگاه TBM تاکنون از ایستگاه ۸ میدان ساعت در حدود ۵ هزار و ۲۵۰ متر حفاری کرده است، افزود: اگر  با این سرعت پیش رود تا اواخر  سال ۹۹  قسمت فاز یک خط دو ریل‌گذاری خواهد شد‌.

وی با اشاره به اخذ مجوز و مصوبه برای  تغییر کریدور خط سه مصوبه، گفت: شفت‌ریزی خط سه از ترمینال شروع شده است که امیدوارم امسال پی‌ریزی این شفت‌ها انجام گیرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به اتصال پدافند بیمارستان به شبکه ریلی، توضیح داد: با این کار بیمارستان‌ها می‌توانند در حالت بحران از مترو استفاده کنند.

مولوی تصریح کرد: خط چهار مترو نیز به صورت ‌U شکل است و از میدان آذربایجان شروع شده و از سمت نصف راه به سوی خیابان یوسف‌آباد می‌رود و در تلاشیم تا همانند مترو مسکو، مسافران در هر ایستگاهی که بخواهند پیاده شوند.

هزینه‌کرد ۴۰۰ میلیارد تومانی برای یک کیلومتر مترو/ استفاده از سیستم ERT برای قونقا

وی با بیان اینکه در سیستم مترو برای هر کیلومتر ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بردن مترو به فرودگاه مقرون به صرفه نبود تا به خاطر ۵ مسافر هزینه گزافی کرد، از این‌رو فرودگاه با سیستم جدید از جمله ترانوا یا روی سطح اجرا خواهد شد که هزینه یک سوم مترو را دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز بیان کرد: احیای مسیر قونقا از راه‌آهن که در مسیر اتوبوس BRT  قرار دارد و برای این مسیر از سیستم جدید ART استفاده شود که هزینه آن برای ۱۵ کیلومتر، ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است که البته به جای برق از روش مگنت استفاده می‌شود که نمونه آن در استرالیا و چین است.

مولوی خاطرنشان کرد: برای این مسیر سیستم‌های ترانووا  و LRT نیز مورد نیز بوده که هر یک از این سیستم‌ها صرفه اقتصادی داشته باشه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد مشکلاتی از بابت تحریم‌ها گفت: درصد وابستگی مترو به خارج از کشور در حدود ۳۵ درصد می‌باشد.

مولوی یادآور شد: اگر  در سال ۹۶ خط یک را تمام می‌کردیم برای این خط هزینه ۶۰۹ میلیارد تومان لازم بود ولی با وجود تحریم ها این رقم  دو برابر شده است.

کاهش ۲۵ میلیارد تومانی هزینه در ایستگاه ۱۳ 

وی با بیان اینکه کارهایی برای کاهش هزینه ساخت انجام می‌گیرد، توضیح داد: البته شاید همه بگویند که ایستگاه‌ها به یک شکل بوده و با سنگ و کامپوزیت تزیین شده است به طوریکه این طرح‌ها از قبل بود و نمی‌توانستیم تغییری ایجاد کنیم ولی در عوض تغییرات در ایستگاه ۱۳ به بعد شروع شده و هزینه ساخت را کاهش داده است به طوریکه ۲۵ میلیارد تومان در ایستگاه ۱۳ کاهش هزینه داشتیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز خاطرنشان کرد: سال گذشته از شورای شهر تبریز  مجوز دریافت فاینانس را برای خط دوم گرفته شد و پیمانکار و کارفرما تلاش زیادی کردند به طوریکه کشور چین که فکر می‌کردم در تحریم‌ها همراه ما هستند، خلف وعده کرده و در اتمام کار هیچ تجهیزاتی به ما ندادند.

تشریح هزینه‌کرد مترو

وی گفت: تا به امروز برای خط یک ۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان به ارزش واقعی ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

مولوی افزود: هزینه‌کرد برای خط ۲ متروی تبریز ۵۷۷ میلیارد تومان یا به ارزش به روز شده یک‌هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز خاطرنشان کرد: میزان هزینه برای خط ۳ ۶ میلیارد تومان یا به قیمت به روز شده ۱۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر می‌توان اعلام کرد که کل هزینه کرد مترو ۲ هزار ۶۳۴  میلیارد تومان یا به ارزش به روز ۷ هزار و  ۳۶۸ میلیارد تومان می‌باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با اشاره به اینکه پرداخت شهرداری نقدی نیست و املاک تحویل ما می‌دهد، توضیح داد: کل پرداختی اعم از املاک و وام ۳۰۴ میلیارد تومان از طرف شهرداری بود که ما نیز ۱۵۰ میلیارد تومان  بدهی به پیمانکار و کارفرما داریم ولی در عوض میزان هزینه‌کرد در سال گذشته، ۴۱۲ میلیارد تومان بود.

تعامل با میراث فرهنگی جهت حفاری

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با عذرخواهی از همسایگان ایستگاه مترو بابت تحمل ۱۸ ساله گفت: ما  هر کاری که می‌‌کنیم با میراث فرهنگی هماهنگ می‌شویم و حتی عمق حفاری را نیز آنها مشخص می‌کنند به طوریکه الان حفاری از جلوی مسجد استاد شاگرد، مسجد کبود و موزه آذربایجان را داریم.

مولوی در رابطه با آخرین وضعیت خط سهند تبریز تا سردرود، گفت: مترو این مسیر تا سردرود بر عهده سازمان قطار شهری است و از آن به بعد بر عهده  شهر جدید سهند است که برای انجام عملیات این خط جلسه تعاملی برگزار شده است.

وی افزود: امکان وصل شدن متروی تبریز به سهند به دو  خط یک و ۳ وجود دارد.

بودجه یک هزار و ۶۱۸ میلیارد تومانی قطار شهری در سال ۹۸

وی با بیان اینکه بودجه اعتبارات سال از محل شهرداری ۲۸۰ میلیارد تومان، از محل دولت ۱۲۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: البته یک اوراق یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی نیز وجود دارد که با مبلغ منابع جاری ۱۸ میلیارد تومانی، می‌توان بودجه سال ۹۸ را یک هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز ابراز کرد: علت اصلی روند کند در اجرای مترو در سال‌های پیش را می‌توان عدم هماهنگی بین استانداری، شهرداری و سازمان قطار شهری دانست که با برخی لجاجت‌ها نتوانستیم شاهد روند رو به رشد باشیم ولی الحمدالله در ۲ سال اخیر این تعامل افزایش یافته و امیدواریم شاهد بهره‌برداری از همه خطوط باشیم.

ماجرای نامگذاری خط  مترو در محققی تبریز/رسانه‌ها برای نام کهن تبریز اقدام کنند

وی در رابطه با برخی تناقض در نامگذاری ایستگاه‌ها گفت: برای مثال خیابان محققی را همه با نام شهید محققی می‌شناسند در حالیکه این فرد اصلا شهید نشده است و حتی اعلام کرده بود که برای افتتاح ایستگاه حاضر شود.

مولوی ادامه داد: آثار باستانی شهر اصفهان قدمت ۴۵۰ ساله دارند ولی نام ایستگاه‌های خود را میدان کهن می‌گویند، در حالیکه مسجد استاد شاگرد تبریز قدمتی ۷۳۵ ساله دارد و از آن زمان به آن منطقه میدان کهن می‌گویند در حالیکه به این موضوع توجه نمی‌کنیم.

وی با تاکید به نقش رسانه‌ها در فشار رسانه‌ای برای احیای نام‌های کهن تبریز در ایستگاه‌های مترو گفت: ما به همت و تلاش خبرنگاران نیاز داریم تا نقش خودشان را ایفا کرده و میدان کهن را احیا کنند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز بیان کرد: در سال جاری، ایستگاه خط ۲ حفاری خواهد شد و خط یک نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات پی‌ریزی برای شفت در خط ۳ و تکمیل مطالعات خط ۴ را خواهیم داشت.

وی در اعلام میزان افراد شاغل در مترو تبریز گفت: ۷۰۰ تا یک هزار نفر در خط یک، ۴۳۰ نفر در خط ۲، ۱۰۰ نفر خود سازمان شاغل هستند که با روند رو به رشد افزایش و ساخت احداث‌ها میزان اشتغال افزایش خواهد یافت.

مولوی ادامه داد: بنده تاکنون هیچ فردی را از سازمان اخراج نکرده‌ام و حتی دفتردار خود را نیز تغییر نداده‌ام و  فقط ۵ نفر آن هم به این دلیل که ۳ نفر از آنها مامور بودند و یک نفر را نیز ما مامور فرستاده‌ایم، از بدنه سازمان جدا شده‌اند و تنها یک فرد را اخراج کرده‌ام که هیچ زمان و وقتی را برای سازمان نمی‌گذاشت و دانشجو بوده و دانشگاه و درس را در اولویت خود قرار داده بود.

وی افزود: البته فرد اخراج شده را من چندین بار برای جلسه دو نفره و حل مشکلات دعوت کردم ولی متاسفانه به این جلسات نیز نیامد و وقتی از کار برکنار شد به استاندار آذربایجان‌شرقی نامه‌ای زده بود که سازمان قطار شهری انواع افراد را به بدنه وارد می‌کند و بنده را که نیاز به این کار دارم تعدیل کرده‌اند و این نامه را شخص استاندار به من فکس زد و این دروغ‌های آن فرد باعث شد به کل از سازمان خارج شود.