خبرتبریز : همزمان با خیز پنجم شیوع کرونا، شاهد افزایش دوبرابری مرگ‌ و میر، ابتلا و بستری هموطنان‌مان هستیم؛ با این حال هنوز عده‌ای بی‌توجه به هشدارهای پزشکی و نادیده گرفتن سونامی مرگ‌ومیرها در گشت‌وگذار و دورهمی هستند.

کرونا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

خبرتبریز : همزمان با خیز پنجم شیوع کرونا، شاهد افزایش دوبرابری مرگ‌ و میر، ابتلا و بستری هموطنان‌مان هستیم؛ با این حال هنوز عده‌ای بی‌توجه به هشدارهای پزشکی و نادیده گرفتن سونامی مرگ‌ومیرها در گشت‌وگذار و دورهمی هستند.

به گزارش خبر تبریز به نقل ازایرنا، مهمان ناخوانده ، ویروس منحوس و یا هر اسمی که برایش بگذاریم، وقتی آمد فقط یک نام داشت؛ «ویروس کرونا» یا همان «کووید ۱۹»؛ با گذشت زمان نه تنها مهار نشد، بلکه هر روز رنگ و چهره عوض می کند. کرونای هندی، انگلیسی، افریقایی ، آلفا، بتا و دلتا نام هایی است که کرونا از بدو تولدش تا کنون به خود گرفته است.

کرونا فقط یک نام نیست، به هر نامی که باشد کشنده است و خیزنده؛ دردناک تر اینکه وقتی نامش عوض می شود، قدرت کشندگی و سرعت شیوع اش نیز افزایش می یابد و هر روز دایره فتوحات اش را گسترش می دهد.

امروز دیگر خانواده ای در کشور نیست که یک عزیزی را از دست نداده و یا به کرونا مبتلا نشده باشد. گویی مرگ و کرونا با ما همخانه شده است ؛ مهمان ناخوانده ای که میزبان را از خانه و کاشانه اش می راند و بستگان اش را در عزا و اندوه می نشاند. مرگ در نزدیکی ماست؛ بسیار «نزدیک تر از آنچه که در آیینه می بینیم»، اما گویی « عادت می کنیم به مرگ»، برای مان عادی شده و تبدیل به گفت وگوی روزمره شده است. جان آدمی که با ارزش ترین بود امروز به ارزان ترین کالا تبدیل شده و پول بهایش تنها رعایت نکردن حداقل ها یعنی «ماسک زدن» و «پرهیز از دورهمی و سفر» است.

ابتدا امیدوار بودیم با افزایش دما کم کم از شرش خلاص شویم، اما گرما نه تنها تاثیری نداشت بلکه بر سرعت انتشارش نیز افزود؛ بعد دل خوش به واکسن و تولید آن شدیم. واکسن آمد و فکر کردیم همه چیز تمام شد، ماسک زدن، فاصله گذاری، نرفتن به مهمانی، جشن نگرفتن، بازگشایی مدارس .. و بالاخره بازگشت به زندگی.

اما واکسن، پایان کرونا و مرگ آن نبود، بلکه قدری جلوی مرگ و میرها را گرفت و باید با وجود تزریق واکسن همچنان دستورالعمل ها را با دقت رعایت کرد.

با توجه به قرار گرفتن در ایام محرم و ارادت قلبی ایرانیان به امام حسین (ع) این روزها عزاداری در شهرها به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد و بیشتر عزاداران بدون ماسک و چسبیده به هم به سوگواری می‌پردازند.

این در حالی است که طبق دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در محرم و صفر امسال قرار بود که اگر هیئت‌ها، حسینیه‌ها، هیات امنای مساجد و همچنین مداحان به اجرای این دستورالعمل بی‌توجه باشند، سازمان تبلیغات اسلامی در مرحله اول تذکر کتبی، در صورت تکرار، ممنوعیت و قطع ارایه خدمات و در مرحله سوم مجوزها را به مدت ۶ ماه لغو و رسیدگی به موضوع را به مراجع قضایی ارجاع دهد.

کرونا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک است

عادی انگاری و لجبازی مردم چراغ سبزی برای جولان کرونا

«خسته شدیم از ماسک زدن، از ضدعفونی کردن هر چیز، از نرفتن به میهمانی و دورهمی»؛ این ها جملاتی است که این روزها بسیار شنیده و گفته می شود؛ سخنانی که بوی عادی انگاری و رفتن به استقبال ویروس کرونا و مرگ می‌دهد.

کرونا در اوایل شیوع هر ساعت یک قربانی در ایران می گرفت که این رقم به هر ۱۰ دقیقه و بعدا هر دو ثانیه و الان به هر ثانیه یک قربانی رسیده است؛ شتر مرگ کرونا افسار گریخته می تازد و در رم کردن این شتر مرگ و راه انداختن کاروان مرگ و یاس همه سهم دارند. کسانی که فکر می کنند من و خانواده پدری و یا مادری ام سالم هستیم، برگزار کنندگان عروسی به این امید واهی که فاصله ها را رعایت می کنیم، جوانان کافه گردی که یا به جوانی شان غره می شوند و یا به طبقه شان، چرا که اکثر افرادی که کافه و رستوران می روند از طبقه مرفه جامعه هستند و خیال می کنند می توانند کرونا را با پول شان بخرند، غافل از اینکه چیزی جز مرگ خود و نززدیکان شان نصیب شان نمی شود.

اگر گشتی در سطح شهر بزنید با صحنه هایی روبه رو می شوید که نه تنها شوک آور است بلکه بوی خون می دهد؛ اعلامیه های فوت عضو خانواده ای بر اثر کرونا، دیوار خانه ای را سیاه کرده است اما چند قدم آن طرف تر مغازه دار، دستفروش و عابرانی را می بینی که بدون استفاده از ماسک و رعایت شیوه های بهداشتی و فاصله فیزیکی با فراغ بال در حال بازارگرمی و خرید و قدم زدن هستند.

وقتی از آن ها می پرسی با وجود افزایش روزانه آمار فوتی ها بر اثر کرونا، چرا حواستان به جان خود و عزیزانتان نیست می گویند: «ای بابا، تمام این افراد که فوت کرده اند، هم رعایت می کردند و هم واکسن زده اند اما گذرشان به قبرستان افتاد. تا الان که نگرفتیم از این به بعد هم نمی گیریم!»

با همین فرمانی که این ها می روند سرعت شیوع کرونا از پلکانی به آسانسوری رسیده و خدا به فریادمان برسد اگر روزی به سرعت نور برسد. معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فاجعه کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور به ۳۸درصد خبر داد و گفت : پوشش ماسک در اماکن عمومی در ۲۳ استان از ۳۲ استان، زیر ۵۰ درصد است و با توجه به اندازه گیری میزان تحرک و حرکت مردم در سطح جامعه، رفت و آمدهای مردم نسبت به شرایط عادی یعنی تابستان سال‌های ۹۶ و ۹۷، هفده درصد بیشتر شده است.

استفاده از نظرات متخصصان علوم اجتماعی برای برون رفت از بحران کرونا ضروری است

استاد جامعه شناسی دانشگاه های تبریز با تاکید بر استفاده از نظرات جامعه شناسان و متخصصان علوم اجتماعی و رفتاری برای برون رفت از بحران کرونا و بی توجهی مردم به دستورالعمل ها و نادیده انگاشتن توصیه ها، گفت: چیزی که در اوایل شروع کرونا در کشور دیدیم تناقض در گفتارها بود؛ ابتدا گفتند ماسک برای همگان ضروری نیست و بعدا توصیه کردند همه ماسک بزنند و در مورد واکسن نیز ابتدا گفتند ماهانه پنج میلیون واکسن داخلی تولید می کنیم و تا شهریور به ۳۰ میلیون دوز می رسد؛ ولی در عمل چیزی اتفاق نیفتاد و رفتارهایی از این دست موجی از خستگی اجتماعی به همراه داشت.

دکتر روح الله ساعی، اعتماد اجتماعی را سرمایه هر کشور دانست و افزود: پایین آمدن اعتماد اجتماعی منجر به کاهش مشارکت مردم در همه عرصه ها می شود و وقتی اعتماد اجتماعی آسیب ببیند منجر به پایین آمدن کیفیت زندگی اجتماعی و اخلاق اجتماعی نیز می شود.

وی بکارگیری متخصصان علوم اجتماعی و انسانی را برای کاهش آسیب های اجتماعی ضروری دانست و گفت: ما باید قبل از هر کار عمرانی، اجتماعی و اقتصادی ابتدا مطالعات جامعه شناختی انجام دهیم و کشش و ظرفیت و پتانسیل جامعه را در عملی کردن آن اقدام بدانیم و با علم به فواید آن و به تعبیری قابل توجیه بودن طرحی آن را انجام دهیم.

ساعی با بیان اینکه به منظور کسب نتایج بهتر از تصمیمات گرفته شده بهتر است اقدامات اجتماعی را با مدیریت واحد پیش ببریم، خاطرنشان کرد: تصمیمات گرفته شده یا با تاخیر است و یا با تعجیل و دولت در زمینه تعطیلی می توانست از تجربه تعطیلی سال گذشته بهره ببرد چرا که در تعطیلی ها عملا می بینیم که اکثر افراد به جای ماندن در خانه به سفر می روند و باعث شیوع بیشتر کرونا نیز می شوند.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی فقط به دست متخصصان علوم اجتماعی و جامعه شناسان و رفتارشناسان قابل حل است، تاکید کرد: در کنار تصمیم گیری برای جامعه باید از متخصصان علوم اجتماعی نیز مدد خواست.

کرونا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک است

پرشدن ظرفیت بیمارستان ها زنگ خطری برای عدم مهار کرونا

آنچه که نگرانی ها از افزایش شیوع کرونا را صدچندان می کند، پرشدن ظرفیت بیمارستان ها و نیز خستگی و فرسودگی کادر درمان است. این روزها اخبار و فیلم هایی مبنی بر پرشدن بیمارستان ها و بستری کردن بیماران کرونایی در راهروی بیمارستان ها مشاهده می شود و اگر این روند ادامه یابد حتی حیاط بیمارستان ها هم جوابگو نخواهد بود و روزهای سیاه کرونایی ما را در چنبره خود گرفتار خواهد کرد.

در همین راستا رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه خبر از تکمیل ظرفیت بیمارستان اختصاصی کرونا داد و با اشاره به اینکه بیمارستان امیرالمومنین (ع) این شهرستان به مبتلایان کووید ۱۹ اختصاص دارد، گفت:۱۳۰ تخت از ۱۶۸ تخت این مرکز درمانی به بیماران کرونایی اختصاص یافته و همه این تخت‌ها اکنون پر شده است.

اصغر تنومند در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با تکمیل ظرفیت تخت‌های این بیمارستان طی روز جاری، ۲۰ تخت دیگر به صورت اضطراری برای مبتلایان به کووید ۱۹ در این مرکز درمانی ایجاد و نیروی انسانی مورد نیاز نیز از طریق بیمارستان‌های سینا و بهشتی تامین شد.

وی به ظرفیت سایر مراکز درمانی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در صورت تداوم این روند تنها می‌توان ۴۰ تخت نیز در مراکز درمانی بهشتی و سینای این شهرستان برای مبتلایان به کووید ۱۹ اختصاص داد.

تنومند اضافه کرد: اکنون روزانه به طور متوسط بیش از ۲۰ نفر بستری و ۱۵۰ بیمار سرپایی کرونا در سطح شهرستان شناسایی می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه با اشاره به روند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونا در این شهرستان بیان کرد: اگر تعداد بستری‌های کرونا به همین منوال افزایشی باشد، وضعیت کرونا در مراغه طی روزهای آینده از قرمز به سیاه تغییر خواهد کرد.

تنومند، ضرورت استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و افزود: تجمع بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند شرایط کرونا در سطح شهرستان را وخیم‌تر کند.

وی ادامه داد: کادر درمانی به شدت خسته و تحت فشار هستند و مردم این شهرستان باید از طریق رعایت شیوه‌های بهداشتی، از افزایش حجم کاری آنان جلوگیری کنند.

کرونا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک است

جریمه یک میلیون تومانی خودروهای غیربومی در آذربایجان شرقی

رییس پلیس راه آذربایجان‌شرقی هم از اجرای اعمال محدودیت تردد در جاده های استان خبر داد و با تاکید بر اینکه خودروهای پلاک غیربومی اجازه ورود به استان را ندارند، گفت: مالکان این خودروها در صورت بی‌توجهی به هشدار پلیس هر ۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

سرهنگ رضا کریمی نژاد اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل ستاد کرونا و ابلاغیه سلسله مراتب ناجا، تاکید شده است که به هیچ وجه خودروهای پلاک غیربومی اجازه ورود به استان را ندارند.

وی با بیان اینکه تمام مجوزهای تردد صادره قبلی لغو شده است، افزود: پلیس بدون اغماض با متخلفان برخورد می کند و در صورت عدم توجه به این ابلاغیه، خودروهای متخلف را هر ۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه می کند.

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی گفت: همچنین تردد شبانه بین شهری هم از ٢٢ شب تا سه صبح ممنوع بوده و در صورت تخطی ۲۰۰ هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت.

سرهنگ کریمی نژاد با اشاره به عملیاتی شدن این طرح از تاریخ ۲۴ مرداد تا پنجم شهریور، خاطرنشان کرد: پلیس در ۱۵ نقطه استان به دقت ورود و خروج را کنترل می کند.

وی با تاکید بر پرهیز از سفرهای غیرضروری، افزود: خودروهای عمومی، امدادی، انتظامی، درمانی و حمل بار از این طرح استثنا هستند.

کرونا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک است

رعایت محدودیت‌های کرونایی از سوی کسبه بازارهای تبریز

شیوع ویروس کرونا و افرایش آمار ابتلا و مرگ و میر، مسوولان را برآن داشت تا محدودیت‌های کرونایی جدی تر و شدیدتری اعمال کنند که تعطیلی سراسری ۶ روز از جمله این تصمیمات بود که از دیروز به خوبی از طرف کسبه و اصناف و بازاریان تبریز رعایت شد.

این تعطیلی ها موجب از جریان افتادن تلاطم ویروس و قطع زنجیره انتقال کرونا می شود بر این اساس برای کاهش ابتلا و فوتی ها، بازارهای شهرستان تبریز از صبح امروز تعطیل شدند.

با تعطیلی پارک ها و بوستان ها انتظار می رود مردم نیز با رعایت محدودیت های کرونایی از مراجعه به پارک و طبیعت پرهیز کنند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود و بیش از این شاهد فوت هموطنان خود نباشیم البته نظارت دقیق بر حسن اجرای محدویت ها بسیار لازم و ضروری است.

با توجه به وضعیت بحرانی کشور در زمینه کرونا، محدودیت‌های جدید کرونایی وضع شده است که بر اساس آن پلیس ورودی و خروجی شهرها و استان ها را بسته و ادارات دولتی و بانک‌ها هم تعطیل هستند.

در تعطیلی ۶ روزه سراسری با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعالیت می کنند و عزاداری در فضای بسته و دسته روی ممنوع شده است.