خبر تبریز :کودک همسری موضوعی است که مسئولان متولی بنا به دلایلی هنوز نتوانسته اند قانونی متناسب با شرایط کشور تدوین کرده و سن قانونی مشخصی را برای ازدواج تعیین کنند.

خبر تبریز :در این میان در معضل کودک همسری، فقر اقتصادی به کمک فقر فرهنگی آمده و موجب تشدید این موضوع شده است. در همین زمینه نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از اینکه هر چه اختلاف سطح طبقاتی بیشتر باشد قشر آسیب‌پذیر بیشتر مورد ظلم واقع می‌شوند، گفت: افراد ثروتمندی اطراف شهرها و روستاهای خوش آب و هوا اقدام به ویلاسازی کرده و کودکان و دختران جوان را اجیر و معامله می‌کنند.

معصومه آقاپور علیشاهی در واکنش به عقد موقت دختر ۹ ساله با پسر ۳۰ ساله در شهر لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بارها برای تعیین تکلیف طرح افزایش سن ازدواج اصرار کردیم و فریاد زدیم اما متاسفانه نه تنها تعیین تکلیف نشد بلکه توسط کمیسیون قضایی و حقوقی رد شد.

وی با تاکید بر اینکه نهایت اهتمام خود را برای تصویب طرح کودک همسری در مجلس دهم به کار می بریم، افزود: فقر اقتصادی، فرهنگی و امکانات آموزشی در چنین ازدواج‌هایی موثر است؛ متاسفانه برخی به دلیل فقر اقتصادی و برای گرفتن شیربها دختران خود را مجبور به عقد موقت با افرادی با سن بسیار بالا می‌کنند تا ماهانه مبلغی را از داماد به عنوان شیر بها بگیرند و بتوانند با آن زندگی خود را اداره کنند و این موضوعی بسیار رایج و دردناک است.

وی ادامه داد: البته اطراف شهرها و روستاهایی که از نظر جغرافیایی، آب و هوای خوبی دارند افراد ثروتمندی اقدام به ویلاسازی می‌کنند که به دلیل تمکن مالی کودکان و دختران جوان را اجیر و معامله می‌کنند و هر چه اختلاف سطح طبقاتی بیشتر باشد قشر آسیب‌پذیر مورد ظلم واقع می‌شوند.

فقر فرهنگی عاملی موثر در ازدواج‌ کودکان

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم، فقر فرهنگی را عاملی موثر در ازدواج‌ کودکان دانست و ادامه داد: فقر آموزشی نیز تاثیر زیادی دارد زیرا در اغلب روستاها تنها مدرسه ابتدایی وجود دارد و دختران به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان ترک تحصیل می‌کنند یا والدین پس از اتمام مقطع ابتدایی آنها را مجبور به ازدواج افرادی بسیار بزرگ‌تر از آنها می‌کنند.

آقاپور با اشاره به اهمیت توجه به موضوع کودک همسری در کشور برای جلوگیری از افزایش آسیب های اجتماعی گفت: اخیرا طرح ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال برای دختران و ازدواج زیر ۱۵ سال برای پسران برای تصویب در مجلس آماده شده بود که این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی رد شد.

وی افزود: فقر فرهنگی و فقر آموزشی موجب افزایش کودک همسری و در نهایت افزایش آسیب های اجتماعی زیادی برای جامعه شده است.

وی تاکید کرد: برای اخذ گواهی رانندگی، باز کردن یک حساب بانکی و حتی رای دادن شرایط سنی مشخصی در قانون در نظر گرفته شده ولی متاسفانه برای موضوع ازدواج این موارد لحاظ نشده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مردم می توانند به این کابوس کودکان پایان دهند، اظهار کرد: مردم و تمام مسئولان برای حل این معضل باید همکاری کنند چرا که حتی اگر این طرح در مجلس تصویب شود ولی قوه قضایی همکاری نکند در این زمینه به نتیجه نخواهیم رسید.

آمار بالای آذربایجان شرقی در کودک همسری

در همین زمینه مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این که آمار و اطلاعات دقیقی در رابطه با کودک همسری در استان وجود ندارد، گفت: در گزارشی آذربایجان شرقی بعد از خراسان رضوی در رتبه دوم کودک همسری اعلام شده بود ولی اخیرا در گزارش دیگری آذربایجان شرقی جزو چند استان قرار دارد که بیشترین آمار کودک همسری در این استان ها وجود دارد.

محسن ارشدزاده افزود: آذربایجان شرقی در حال حاضر جزو استان هایی است که بیشترین آمار کودک همسری را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که در این نوع از ازدواج ها افراد به سن قانونی نرسیده اند بنابراین مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که این ازدواج ها ثبت نمی شود.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این که از لحاظ عرفی کودکان باید به سن عقلی برسند، گفت: وقتی که از نظر شرعی سن یک دختربچه زیر ۱۰ سال است برای این که به سن علقی برسد باید متوجه عواقب تصمیماتش باشد.

مشکلات جسمی و روحی از عوارض بارداری های زودهنگام

ارشدزاده تصریح کرد: علاوه بر مشکلات و اختلافات زندگی موضوع فرزندآوری نیز وجود دارد در بسیاری از مواقع کودکان زیر ۱۰ سال باردار  می شوند ولی به دلیل این که سن این کودکان کم است و شرایط جسمی مناسبی ندارند احتمال این وجود دارد که نوزاد نیز آسیب ببیند.

وی تاکید کرد: عوارض بارداری های زودهنگام در این کودکان با بروز مشکلات جسمی و روحی خود را نشان می دهد.

ارشدزاده گفت: هر چقدر دختربچه ها و پسربچه ها متوجه تصمیمات گرفته شده باشند و از عهده این مسئولیت برآیند بنابراین ازدواج موفق تر خواهد بود.

وی با بیان این که در حال حاضر کودکان مفهومی از زندگی مشترک ندارند، اظهار کرد: کودکان با مسئولیت های زندگی آشنا نیستند این در حالی است که برای زندگی مشترک مهارت هایی نیاز است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی تاکید کرد: تمام این موارد در کنار هم نشان می دهد ضرر مشکلات ازدواج زودهنگام بیشتر از حسن این ازدواج ها است.

ارشدزاده با اشاره به برگزاری برنامه های آگاه سازی و اطلاع رسانی در زمینه کودک همسری گفت:در مراکز مشاوره و اورژانس اجتماعی در برنامه های پیشگیری اطلاعات مورد نیاز به مردم ارائه می شود ولی در نهایت مجلس باید سن ازدواج قانونی را تعیین کند.

وی با بیان این که طرح کودک همسری در مجلس رد شد، گفت: امیدواریم قانونی تصویب شود که برای کودک همسری بازدارنده باشد.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به فقر فرهنگی و فقر آموزشی در موضوع کودک همسری افزود: کودک همسری در همه شهرستان های استان وجود دارد حتی در این زمینه به دلیل این که خانواده هایی که به تبریز مهاجرت کرده اند فرهنگ شان را نیز با خودشان آورده اند بنابراین این اتفاق در تبریز نیز وجود دارد.

منبع :مهدنیوز