آذربایحان شرقی 65 هزار بیکار تحصیلکرده دارد/نرخ مشارکت در استان40.8 و درصد بیکاری10.4 درصد است

آذربایحان شرقی 65 هزار بیکار تحصیلکرده دارد/نرخ مشارکت در استان40.8 و درصد بیکاری10.4 درصد است

خبر تبریز: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ بیکاری جوانان ۲۷٫۰۳ درصد و جمعیت فارغ‌التحصیلی ۲۸۲ هزار و ۲۷۴ نفر است که ۶۵ هزار نفر آن بیکار هستند.

به گزارش خبر تبریز ، میر احد حسینی، در نشست شورای هماهنگی ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت در استان که با حضور رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تبریز برگزار شد با بیان نقش راهبردی هر یک از ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت در استان اظهار کرد: این مجموعه‌ها در استان خدمات فوق‌العاده و قابل توجهی را به آحاد مردم و مخاطبان ارائه می‌کنند که این امر حاکی از عشق و انگیزه بالای کاری در مدیران و کارکنان این ادارات و سازمان‌هاست.

وی، جایگاه حساس و مهم این وزارتخانه را مورد  اشاره قرار داده و با ارائه بخشی از خدمات صورت گرفته توسط ادارات خاطرنشان کرد: با توجه به حوزه و گستره ماموریت وسیع این ادارات‌کل توانسته‌ایم خدمات شایسته  را به اقشار مختلف مردم، کارگران، مستمری بگیران، تعاون‌گران و سایر بخش‌ها ارائه کنیم و در سایه این تلاش‌ها در برخی از بخش‌ها توانسته‌ایم رتبه‌های اول کشوری را کسب کنیم.

رئیس شورای هماهنگی ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت در استان با اشاره به موقیعت ممتاز استان از لحاظ ظرفیت‌ها و منابع انسانی کارآمد گفت: نرخ مشارکت در استان ۴۰٫۸  و درصد بیکاری ۱۰٫۴ درصد است.

وی بر ضرورت افزایش بودجه با هدف افزایش اشتغال تاکید کرده و افزود: با توجه به وضعیت موجود نیازمند افزایش بودجه در بخش‌های مختلف هستیم.

حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایجاد امکانات و تاسیسات ورزشی برای ایجاد شور، نشاط و سلامتی کارگران خواستار تکمیل پروژه‌های ورزشی در استان شد و یادآور شد: برای تکمیل مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی در سطح استان نیاز مبرم به اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این بخش داریم.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش اعتبارات هزینه‌ای اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات افزایش میزان تخصیص اعتبارات هزینه‌ای اداره‌کل است، چرا که هر سال این اداره‌کل با کسری بودجه مواجه است و یکی از انتظارات افزایش سهم اعتبارات بودجه‌ای است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری خواستار اختصاص اعتبارات به سازمان فنی و حرفه‌ای، تامین اجتماعی، بهزیستی، صندوق بیمه‌ای روستائیان کشاورزان و عشایر و صندوق بازنشستگی شد و افزود: به لحاظ اهمیت و جایگاه این ادارات و جامعه هدف لازم است بودجه اختصاصی به این ادارات مورد توجه جدی قرار گیرد.

حسینی ادامه داد: نرخ بیکاری جوانان ۲۷٫۰۳ درصد و جمعیت فارغ‌التحصیلی ۲۸۲ هزار و ۲۷۴ نفر است که ۶۵ هزار نفر آن بیکار هستند.

وی همچنین به هر یک از بخش‌های اقتصادی استان اشاره  کرد و ابراز داشت: سهم خدمات ۴۰٫۸، بخش صنعت ۳۹٫۴ و سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان ۱۹٫۷ درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قابلیت‌های این استان گفت: استان دارای ۳۶ شهرک صنعتی و ۱۷ ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی دارد که با ۴۵ هزار کارگاه فعال کد دار تامین اجتماعی یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است.

حسینی ادامه داد: این استان دارای ۴۷ هزار و ۱۶۹ کارگاه فعال تحت پوشش تامین اجتماعی بوده و ۲۵ هزار و ۷۵۹ واحد فعال صنعتی و ۲۶۸ معادن در حال بهره‌برداری است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تعداد کارگران مشمول قانون کار استان را بیش از ۶۸۰ هزار نفر و تعداد بیمه شدگان اصلی و اجباری را ۶۷۸ هزار و ۲۴ نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف این اداره‌کل گفت: تعداد ۵ هزار تعاونی در استان وجود دارد، ۴ هزار و ۱۵۸ مورد آن فعال و یک‌میلیون ۶۴۲ هزار نفر در آن عضویت دارند که حدود ۴۸ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

حسینی در ادامه تعداد اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را ۶۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری اولیه این تعاونی‌ها، ۹ هزار و ۲۸ میلیارد ریال است.

رئیس شورای هماهنگی ادامه داد: در بخش اشتغال آذربایجان‌شرقی دارای ۵۴ کاریابی دارای مجوز از این وزارتخانه هستند که سالانه به طور متوسط ۳۰ هزار بیکار در این کاریابی‌ها ثبت نام می‌‌کنند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر آنها به کار گرفته می‌شوند.

حسینی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش روابط کار خاطرنشان کرد: این استان دارای ۳۳ هیات تشخیص و ۲۲ هیات حل و اختلاف است که به‌طور متوسط تعداد ۱۶ هزار در این مراجع رسیدگی می‌شود.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان صیانت از نیروی کار را یکی از وظایف ذاتی این اداره‌کل برشمرد و گفت: ۵۷۱ کمیته ایمنی، حفاظت و بهداشت کار در کارگاه‌های مشمول ایجاد شده است و سالانه به‌طور متوسط ۲۱ هزار بازرسی موردی و ادواری از کارگاه‌ها به عمل می‌آید.

وی از فعالیت ۵۲۰ مورد از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در استان خبر داد و بیان کرد: تعداد ۴۳۰ مورد از این تشکل‌ها کارگری و ۹۰ مورد آن را تشکلات کارفرمایی تشکیل می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: سالانه بیش از ۵ هزار درخواست در هیات‌های بدوی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی ابراز کرد: این استان دارای ۱۳ مجموعه فرهنگی، ورزشی و سه استخر سرپوشیده است همچنین تعداد ۱۶۵ خانه بهداشت کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی قرار دارند که امیدواریم این امکانات و خدمات بتواند رضایت آحاد مردم جلب کند.

منبع : نصر

  • منبع خبر : http://nasrnews.ir