خبر تبریز :اخیرا اخباری در خصوص کتاب انجیل قدیمی که در کتابخانه تبریز نگهداری می شود در شبکه های اجتماعی منتشر شد، مطالبی متفاوت مبنی بر این که انجیل نگهداری شده در کتابخانه مرکزی تبریز قدیمی ترین نسخه موجود در دنیا بوده و در حال حاضر این کتاب پشتوانه پول ایران است. در همین زمینه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی گفت: مطالب منتشر شده در فضای مجازی از سوی هیچ مقام و هیچ سازمان رسمی ارائه نشده و مبنای این اخبار مشخص نیست.

انجیل موجود درکتابخانه‌مرکزی قدیمی‌ترین‌انجیل‌دنیا نیست

خبر تبریز – سرویس اجتماعی: شهرام خدایی با تاکید بر این‌که انجیل موجود در کتابخانه مرکزی تبریز یک انجیل قدیمی است که چه بسا قدمتی بیش از هزار ساله دارد، افزود: نمی‌توان ادعا کرد که این انجیل، قدیمی‌ترین انجیل جهان باشد؛ این کتاب نیز در کنار بیش از سه هزار جلد کتاب نفیس و خطی قدیمی و بسیار ارزشمند، جزو گنجینه نسخ خطی قدیمی کتابخانه ملی تبریز است.
وی با بیان این‌که این انجیل، نسخه اصلی و دست نویس بوده و انجیلی با این زبان و ویژگی فقط در تبریز وجود دارد، اظهار کرد: این کتاب به زبان آرامی یا آشوری(سریانی) باستانی است که زمانی در ایران ساکن بودند و اکنون نیز نسل‌شان باقی است و برای خود کلیسای مخصوص دارند و به زبان آرامی و آشوری باستانی سخن می گویند.
وی ادامه داد: در دوره پهلوی اول به نحوی می خواستند این کتاب را از ایران خارج کنند که گمرک وقت مانع از خروج آن می‌شود؛ بعدها این کتاب قدیمی طی گردش کاری به شهرداری تحویل داده شده و سپس به اداره معارف و در نهایت به کتابخانه ملی تبریز می‌رسد