خبرتبریز:روسای جمهور ایران و آذربایجان در بدو ورود به محل افتتاح سد قیز قلعه‌سی، به اتفاق یکدیگر با حضور بر روی تاج سد، از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند.

بازدید مشترک رؤسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی
خبرتبریز:روسای جمهور ایران و آذربایجان در بدو ورود به محل افتتاح سد قیز قلعه‌سی، به اتفاق یکدیگر با حضور بر روی تاج سد، از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند.
به گزارش خبر تبریز ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و آقای «الهام علی‌اف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح امروز یکشنبه با حضور در محل احداث سد مشترک قیز قلعه‌سی در نقطه صفر مرزی و بر روی رودخانه ارس، از بخش‌های مختلف این سد دیدن کردند و با توضیحات دست‌اندرکاران اجرای این پروژه از جزئیات احداث و مزایای بهره‌برداری از آن مطلع شدند.
زارش فارس حاکی است، سد «قیزقلعه‌سی» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبی کشورمان، تجربه‌ای کم نظیر در حوزه دیپلماسی آب بوده و در شمالی‌ترین مرزهای ایران به‌طور مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه مرزی ارس در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد این رودخانه و ۲۲۰ کیلومتری شهر تبریز به دست مهندسان ایرانی باز طراحی و اجرا شده که هفته جاری با حضور رؤسای جمهور ۲ کشور به بهره‌برداری برسد.
پروژه سد «قیزقلعه‌سی» در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خدا آفرین واقع شده و از نوع خاکی با هسته رسی با بدنه‌ای به حجم ۵.۱ میلیون مترمکعب است که در شمالی‌ترین مرزهای ایران به‌طور مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه مرزی ارس در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد این رودخانه و ۲۲۰ کیلومتری شهر تبریز به دست مهندسان ایرانی باز طراحی و اجرا شده و بزرگترین طرح آبی مرزی شمال‌غرب کشور است.
طول تاج سد ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است. ۲ واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالانه در ۲ طرف سد طراحی شده است؛ همچنین حجم مخزن سد قیز قلعه سی ۶۲ میلیون مترمکعب است و سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب را برای طرفین تنظیم می‌کند.
این سد با تنظیم ۲ میلیارد مترمعکب آب سالیانه، بزرگترین و مهمترین پروژه آبی مرزی شمال‌غرب کشور است که علاوه بر رونق اقتصادی و کشاورزی، توسعه گردشگری منطقه باعث تثبیت حقابه جمهوری اسلامی ایران و حقوق آبی کشور از منابع آب مرزی و تأمین آب شرب شهرها و روستاها از این منبع است.
سد «قیز‌قلعه‌سی»، از نوع خاکی با هسته رسی است. طول تاج سد ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است همچنین دو واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالیانه در دو طرف سد طراحی شده و حجم مخزن سد «قیز قلعه‌سی» ۶۲ میلیون مترمکعب است.

بتن‌ریزی بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمکعب، ۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری و سنگبرداری، بیش از ۲ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی و ۴۲ کیلومتر حفاری تزریق، اجرای دایک و انحراف دو مرحله‌ای مسیر رودخانه به منظور قرارگیری سازه‌های بتنی در بدنه خاکی سد، ویژگی‎‌های منحصر به‌فردی به این طرح بخشیده که اجرای آن تماماً توسط مهندسان و متخصصان ایرانی و به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی انجام گرفته است: فارس