حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان(عج) بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت زمانی که تاریخ اسلام را بررسی می‌کنیم، نکات عجیبی از ولایت پذیری محض حضرت زهرا (س) از امام علی (ع) می‌بینیم. به گزارش خبرتبریز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که به دنبال نخستین انسان‌های ولایت مدار بگردیم و ورق به […]

حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان(عج) بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت
زمانی که تاریخ اسلام را بررسی می‌کنیم، نکات عجیبی از ولایت پذیری محض حضرت زهرا (س) از امام علی (ع) می‌بینیم.
به گزارش خبرتبریز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی که به دنبال نخستین انسان‌های ولایت مدار بگردیم و ورق به ورق تاریخ صدر اسلام را مطالعه کنیم، به نامی آشنا برخورد می‌کنیم. نامی که تمامی خصایص خالی از ناپاکی رسول اکرم (ص) را به دوش می‌کشید و پس از شهادت پدر، پشتوانه‌ی قرص و محکم، ولی زمانش یعنی امیر المومنین (ع) بود.

حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت

پیش از اینکه برای امیر المومنین (ع) در مقام همسر باشد، در مقام ولایت پذیر بود. سیره‌ی عملی صدیقه طاهره (س) به طور کامل نمایانگر این موضوع است. هر چند حد فاصل میان شهادت خاتم الانبیاء (ص) و شهادت حضرت زهرا (س) بسیار کم بود، اما این فرصت ۷۵ یا ۹۵ روزِ حتی اگر ۷۵ یا ۹۵ سال هم بود، تمامی کنش و واکنش‌های بی بی دو عالم (س) برای بقای اسلام و امر ولایت، تغییری نمی‌کرد. در سوره‌ی انعام آیه ۱۲۴ آمده است: ««اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه؛ خدا داناتر است که رسالت خویش را در کجا قرار دهد.» شاید کسی که حق کلام الله مجید را تمام و کمال انجام داده است، حضرت زهرا (س) است.

بیشتر بخوانید: ناگفته‌هایی از کتابداری حضرت زهرا (س) در خانه امیر المومنین (ع) / وقتی دشمنان هم پای درس صدیقه طاهره (س) می‌نشستند

مشخص نیست که چرا ولایت مداری حضرت زهرا (س) در لا به لای زندگی پر از عشق و مصیبت‌های حقیقتا دردناک ایشان گم شده است. ولایت مداری که شاید نیاز همه‌ی انسان‌ها در طول تاریخ است و باید به اندازه‌ی مصائب دردناک و حتی بیش از آن بیان شود. نکته‌ی دیگر تلاش حضرت زهرا (س) برای اشاعه‌ی فرهنگ ولایت مداری بود. روایتی جالب این موضوع را به دنبال کنندگان تاریخ اسلام، اثبات می‌کند.

حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت

«محمود بن لبید» می‌گوید: پس از رحلت پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س) را در کنار قبر حضرت حمزه در احد، در حال عزاداری و گریه مشاهده کردم. فرصت را غنیمت شمرده، پرسیدم: … بانوی من! چرا امام علی (ع) سکوت کرد و حق خود را نگرفت؟ حضرت زهرا (س) پاسخ دادند، رسول خدا (ص) فرمودند، «مَثَلُ الْاِمَامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اِذْ تُؤْتَی وَلَا تَأْتِی؛ مثل امام مانند کعبه است؛ مردم باید در اطراف آن طواف کنند، نه آنکه کعبه دور مردم طواف نماید.» (بحارالانوار، ج. ۳۶، ص‏۳۵۳)

حضرت در جواب بهانه‌جویان این‏گونه می‌فرمود: «فَمَا جَعَلَ اللهُ لِاَحَدٍ بَعْدَ غَدِیرٍ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَلَا عُذْرٍ؛ خداوند پس از غدیر خم، برای هیچ‌کس عذر و بهانه‌ای باقی نگذاشته است.» (نهج الحیاة، ص‏۵۲، حدیث ۱)

بیشتر بخوانید: فاطمیه اول هیئت کجا برویم؟

آن حضرت در خطبه‌ای به این سؤال که «چرا عده‌ای از امیرالمؤمنین (ع) اعراض نمودند؟» پاسخ دادند: «این عده اعراض نکردند، مگر به خاطر شمشیر او که سران مشرکین را درو کرد و به اینکه او نسبت به مرگ بی‌اعتنا بود و در جنگ آن‌چنان پیش می‌رفت که دشمنان را می‌گرفت، می‌کشت و برای رضای خدا خشم می‌گرفت.» (بحارالانوار، ج. ۴۳، ص. ۱۶۰)

حمایت فاطمه (س) هرگز به نقل حدیث و روایت درباره شخصیت والاى على (ع) و تکیه کردن بر امامت و جانشینى او خلاصه نمى‌شد، بلکه فاطمه (س) همراه امام خود به مجالس انصار مى‌رفت تا شاید آنان را از خواب غفلت بیدار کرده و به یاری علی (ع) بشتابند و حق ایشان را بازستاند.

حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان بودند / صدیقه‌ی طاهره مطیع محض ولایت

ابن قتیبه دینوری مورخ بزرگ مى‌نویسد: «على (ع) فاطمه (س) را سوار بر مرکب مى‌کرد و همراه خود شبانه به مجالس انصار مى‌برد تا به دفاع از حق على (ع) پرداخته و از آنان یارى بطلبد.» (الامامه والسیاسه، ج. ۱، ص. ۹۱.)

در روایت آمده که حضرت زهرا (س) همراه همسر و فرزندانش شبانه به در خانه‌های مهاجرین و انصار می‌آمد و می‌گفت: «ای مهاجرین و انصار! به یاری خدا بشتابید. من دختر پیامبر شما هستم و شما با آن حضرت بیعت کرده‌اید که از او و فرزندانش مثل خود و فرزندانتان دفاع کنید، بنابراین بر تعهدات خود عمل نمایید.» (عوالم، ج. ۱۱، ص. ۶۰۰