خبرتبریز:۱۲ سال پیش پسر نوجوان تبریزی به دوستانش گفت؛ ما که هر روز تنقلات می‌خریم می‌خوریم، بیایید یک بار هم پول تنقلات بدیم برای چند تا بچه مدرسه‌ای کیف و لوازم التحریر بخریم.

مشق جهاد؛ حکایت پول تو جیبی‌های مشگل‌گشا
۱۲ سال پیش پسر نوجوان تبریزی به دوستانش گفت؛ ما که هر روز تنقلات می‌خریم می‌خوریم، بیایید یک بار هم پول تنقلات بدیم برای چند تا بچه مدرسه‌ای کیف و لوازم التحریر بخریم.
‌خبرتبریزبه نقل از فارس_ معصومه درخشان: ۱۲ سال پیش تعدادی از دانش آموزان نوجوان کلاس اول راهنمایی مدرسه معراج اندیشه تبریز وقتی متوجه شدند تعدادی از دانش‌آموزان در چند منطقه محروم تبریز برای خرید لوازم‌التحریر سال تحصیلی جدید دچار مشکل مالی هستند پول تو جیبی های خود را جمع کرده و به بقیه دوستان خود هم خبر دادند و توانستند ۶۰ بسته لوازم التحریر خریداری کرده و قبل از شروع سال تحصیلی جدید آنها را به دوستان خود هدیه دهند. البته آنها مواظب بودند که دوستانشان از بقیه دانش‌آموزان مدرسه شناخته نشوند تا عزت نفس همه آنها حفظ شود.
پول توجیبی هایی که قبلا صرف خرید تنقلاتی مثل تخمه، چیپس، پفک، کیک و کلوچه می‌شد حالا روی هم جمع شده و باعث شده بود چند نوجوان دیگر که استرس خرید لوازم التحریر مدرسه را داشتند شاد شده و گل لبخند بر صورت هایشان جوانه بزند.
سرگروه این تیم دانش آموزی که پیشقدم شده و پول توجیبی خودش و بقیه دوستان را هم جمع کرده بود حسن آقای هاتف بود که در یک دورهمی دوستانه پیشنهادش را مطرح کرده و مورد استقبال بقیه هم قرار گرفت.
لوازم‌التحریر‌های تهیه شده هم خیلی شیک و مجلسی کادوپیچی شده و به دست دوستانشان می‌رسد.
این بروبچه یک کار تمیز فرهنگی هم هنگام توزیع بسته های لوازم التحریر انجام می دهند.
هدیه‌ای به یاوران مهدی
یک نامه کوتاه روی هر کدام از آنها نوشته می شود.
هدیه‌ای به یاوران مهدی
به نیابت از امام زمان( عج)
در این نامه کوتاه که همراه عکس یک شهید مدافع حرم است نوشته شده :
دوست عزیز سلام
این هدیه از طرف عاشقان امام زمان (عج) به شماست.
پیروزی، سربلندی و موفقیت روز افزون براتون آرزومندیم.
اینم فراموش نکنین که تو زندگی برای رسیدن به هدفتون تمام تلاش تون رو بکنید بعد نتیجه رو بسپارین به خدا. بی شک اون موقع بهترین ها در انتطارتون هست.
تو درس‌هاتون هم اگر کمکی لازم شد، تو درس هاتون ضعف داشتین به ما زنگ بزنین تا جایی که بتونیم در کنارتون هستیم.
حالا این دانش‌آموزان نوجوان همگی وارد دانشگاه شده‌اند و صدالبته که با همان روحیه نوع‌دوستی و کمک به همسن و سالان خود دایره فعالیت‌های خود را گسترش داده و گروه جهادی دانشجویی ” افق مهربانی” را ایجاد کرده و فعالیت می‌کنند.
القصه که همان حسن آقا هم مسئولیت این گروه جهادی را بر عهده دارد.
پویش “مهر همدلی” این بروبچه‌ها امسال وارد دوازدهمین سال خود شده و در آستانه بازگشایی مدارس با دل های مهربان به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند.
با حسن آقا دانش‌آموز نوجوان دیروز و مسؤول گروه جهادی افق مهربانی تماس می‌گیرم و به علت مشغله کاری زیاد تصمیم می‌گیریم این گفت‌وگو به‌صورت تلفنی باشد.
او صحبت‌هایش را از روزی آغاز کرد که طرحش را با هم‌کلاسی هایش مطرح کرده بود” ازآنجایی‌که من در مدرسه در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت می‌کردم می‌دانستم در چند منطقه محروم تبریز خانواده‌های کم‌بضاعتی هستند که نمی‌توانند برای بچه‌های خود لوازم‌التحریر مدرسه تهیه کنند برای همین یک روز در مدرسه به دوستانم گفتم بیایید پول‌ توجیبی‌هایمان را روی‌هم جمع کرده و برای این خانواده‌ها که بچه‌مدرسه ای دارند با عنوان پویش” مهر همدلی” کیف و لوازم‌التحریر مدرسه بخریم تا آنها برای درس‌خواندن مشکلی نداشته باشند.
طرح او قبول می‌شود و به کمک دوستان ۶۰ بسته لوازم‌التحریر می‌خرند و برای اولین‌بار در منطقه ایده‌لو تبریز در میان خانواده‌هایی که شناسایی کرده بودند پخش می‌کنند.
حالا پویش “مهر همدلی” آنها به ثمر نشسته و هر سال به تعداد دانش‌آموزان و دانشجویانی که دوست دارند در خوشحالی دل دانش‌آموزان مناطق محروم سهمی داشته باشند اضافه می‌شود.
علاوه بر خودشان خیران هم به کمک آنها آمده‌اند و هرسال تعداد بسته‌های لوازم‌التحریر بیشتر و بیشتر می‌شود به‌طوری که برای سال تحصیلی جاری(۱۴۰۳-۱۴۰۴) یک هزار و ۵۰۰ بسته لوازم‌التحریر هر کدام به ارزش ۴۰۰ هزار تومان خریداری کرده و توزیع نموده‌اند.
البته برخی از خیران خودشان کیف، دفتر و مداد تهیه کرده و به این پویش اهدا می‌کنند.
آنطور که آقای هاتف می‌گوید: شبکه مردمی گروه جهادی ” افق مهربانی ” در این ۱۲ سال گسترش پیدا کرده و چندین نفر در مناطق کم‌برخوردار و محروم از جمله آخمقیه، باغ معروف و ایده لو عضو شبکه مردمی شده و در معرفی و شناسایی خانواده‌های کم‌بضاعت به ما کمک می‌کنند به‌طوری که امسال ۱۹ تیم توزیع در شناسایی و پخش لوازم‌التحریر با گروه جهادی ” افق مهربانی” همکاری می‌کردند.
وی ادامه داد: بعد از تعطیلی مدارس در خردادماه کار شناسایی دوستان ما آغاز می‌شود. بسته‌های فرهنگی تهیه شده شامل دختران و پسران و برای مقطع دبستان و متوسطه است. برای مقطع دبستان، مداد دفتر، مدادرنگی، دفتر نقاشی، دفتر مشق و برای مقطع دبیرستان هم خودکار، دفتر زبان است.
همه تلاش ما این است لوازمی برای این دانش‌آموزان تهیه کنیم که خودمان دوست داریم آن را استفاده کنیم؛ بنابراین اجناس خوب و باکیفیت با طرح‌های ایرانی، اسلامی خریداری می‌شود.
یک مطلب دیگر اینکه ما سعی می‌کنیم لوازم‌التحریر تهیه شده را زودتر در اختیار خانواده‌ها قرار دهیم تا فرزندان آنها در ایام شهریورماه و هم‌زمان با تبلیغات و بازار داغ خرید لوازم‌التحریر نگرانی و دغدغه‌ای برای خرید لوازم‌التحریر مدرسه نداشته باشند.
هاتف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت خیران در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: تعدادی از خیران برای کمک‌کردن به خانواده‌ها کارهایی انجام می‌دهند که در محور مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال است و خیلی همکار مفیدی بوده و اجر و ثواب زیادی هم دارد.
در موضوع خرید دفتر و مداد و سایر لوازمی که برای درس‌خواندن و علم‌آموزی دانش‌آموزان استفاده می‌شود باید اشاره کرد اگر هر کدام از این دانش‌آموزان در آینده به جایگاه شغلی خوبی برسند و خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهند قطعاً در خیر و ثواب این کار آنها نیز بهره‌مند می‌شوند و همه این فعالیت‌ها باقیات الصالحات است.
خیران یاریگر ما باشند
لازم است اشاره کنم، طی سال‌های قبل کلاس های تقویتی و آموزشی هم برای این نوجوانان برگزار می‌شد ولی در طی چند سال اخیر به علت نداشتن فضای فیزیکی آموزشی دیگر برگزاری کلاس‌های آموزشی و تقویتی امکان‌پذیر نیست.
از تمام خیران بزرگوار درخواست می‌کنیم در جهت کمک و رفع موانع تحصیل دانش‌آموزان یاریگر ما باشند.
آن طور که آقای هاتف اشاره می‌کند اعضای این گروه جهادی در طی سال هم با این نوجوانان در ارتباط هستند و به مناسبت تولد آنها کیک و هدیه‌ای پیش آنها رفته و تولدشان را تبریک می‌گویند.
یکی دیگر از فعالیت این جوانان در زمینه تأمین نیازمندی‌های مناطق محروم و روستایی است که آقای هاتف در این زمینه خاطرنشان کرد: ما در کنار فعالیت در گروه جهادی افق مهربانی مجوز فعالیت تشکل مردم‌نهاد جوانان را در زمینه اجتماعی، فعالیت‌های جهادی، تأمین نیازمندی‌های مناطق محروم و روستایی در استان آذربایجان‌شرقی از وزارت ورزش و جوانان کسب کرده و در راستای مسؤولیت اجتماعی فعالیت می‌کنیم.