خبر تبریز: عباس رنجبر در پنجاه و هفتمین شهردار تبریز که حدود ۶ ماه قبل با رای هفت عضو شورای اسلامی این شهر به عنوان شهردار انتخاب شده بود، در حالی ساعاتی قبل با ۹ رای موافق و چهار رای مخالف شورانشینان از این سمت برکنار شد که به نظر می رسد گره مشکلات این کلان شهر با این قبیل کارها بازشدنی نیست.

مشکلات مدیریت شهری تبریز با برکناری شهردار پایان می‌یابد؟
خبر تبریز: عباس رنجبر در پنجاه و هفتمین شهردار تبریز که حدود ۶ ماه قبل با رای هفت عضو شورای اسلامی این شهر به عنوان شهردار انتخاب شده بود، در حالی ساعاتی قبل با ۹ رای موافق و چهار رای مخالف شورانشینان از این سمت برکنار شد که به نظر می رسد گره مشکلات این کلان شهر با این قبیل کارها بازشدنی نیست.

خبر به نقل ارایرنا، اعضای درخواست کننده استیضاح شهردار و برکنار کننده وی، «عدم ارائه برنامه جامع راهبردی در حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار شهری، عملکرد عمرانی بسیار ضعیف و راکد ماندن بیشتر پروژه‌های مصوب، افزایش نارضایتی عمومی در ارتباط با خدمات شهری و محله‌ای مانند روشنایی، آسفالت اساسی و لکه‌گیری معابر و همچنین ترافیک شهری ناشی از پروژه‌های ناتمام، تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و تبلیغی و تحقق کمتر از ۱۰ درصدی بودجه مصوب فرهنگی اجتماعی، افت عملکردی و کاهش انگیزه خدمتی کارکنان شهرداری تبریز به دلیل عزل و نصب‌های گسترده و نامناسب مدیریتی و شورا محور نبودن شهردار، خودمحوری و یکجانبه‌گرایی در مدیریت شهری» را از جمله دلایل استیضاح و برکناری رنجبر عنوان کردند.

البته خود شهردار، مبارزه با فساد و بده بستان های غیرقانونی را دلیل اصلی این اتفاقات می داند و بر آن پافشاری می کند و صد البته در این میان تنها تبریز که با انبوهی از مشکلات شهری دست به گریبان است، متضرر خواهد شد و مدت زمان انتخاب شهردار که فرآیندی طولانی است، علیه تبریز و شهروندان این شهر طی خواهد شد.

بررسی دلایل استیضاح و برکناری شهردار که از سوی اعضای شورا مطرح شده، این سئوال را در اذهان شهروندان برجسته می کند که این افراد حدود ۶ ماه قبل و پس از بررسی های فراوان و گرفتن برنامه از گزینه های نامزدی شهرداری و رای گیری، عباس رنجبر را بر صندلی شهردار تبریز لایق دیدند، اما چه شد که در کمتر از ۶ ماه از وی رو برگرداندند، در حالیکه می توانستند به همه این ایرادهای مطرح شده، در آن زمان جوابی پیدا کنند و شهر و پروژه های عمرانی را معطل انتخاب مجدد شهردار نکنند.

بدیهی است که قصد ما دفاع از شهردار و یا هر فرد دیگری نیست، اما اعضای شورا می توانستند اذهان عمومی را در این مورد روشن کنند و با دلایل موجه تر از دلایل مطرح شده، وی را استیضاح و یا برکنار کنند، اما به طور یقین این اقدام اعضای شورا از اذهان شهروندان پاک نخواهد شد و شک و شبهه در این مورد همچنان باقی خواهد ماند.

حال به درست یا غلط، بسیاری از شهروندان بر این باورند که چون شهردار شورا محور نبوده و در واقع به شورایی ها محل نگذاشته و خواسته هایشان را عملی نکرده، با بدترین شکل از سوی شورا تنبیه شده و این روند می تواند برای تبریز گران تمام شود.

سئوالی که در اینجا مطرح است اینکه آیا شهردار در طرح های عمرانی و راکد ماندن آنها، نقشی دارد یا نه؛ برای پاسخ دادن به این سوال نیاز است بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری که از سوی شهردار قبل از رنجبر ارایه و تصویب شده بود، بررسی شود.

بودجه مصوب شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۰، مبلغی حدود چهار هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان است که در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی، بیش از نیمی از آن صرف پرداخت حقوق کارکنان و مابقی برای امور اجرایی و عمرانی و امور غیر مرتبط با وظایف شهرداری ها، هزینه خواهد شد؛ همین اعداد و ارقام نشان می دهد که شهرداری پول اندکی برای انجام امور عمرانی دارد و از همین رو، در حال حاضر بسیاری از طرح های عمرانی این شهر در داخل حصارهای فولادی محصور مانده و راکد هستند.

برای ارزیابی عملکرد شهردار، کمترین کاری که باید کرد، دادن مهلت حداقل یکساله به وی می باشد که البته این فرصت یکساله باید از سوی وی برنامه ریزی و زمان بندی شود، زیرا در غیر اینصورت، شهردار نمی تواند جوابگوی طرح ها و اموری باشد که از سوی فردی دیگر نوشته و به شورا ارایه شده است.

تحمیل نیروهای مازاد بر شهرداری که در ادوار مختلف شورا اتفاق افتاده، بودجه شهرداری را به تنگنا انداخته، به گونه ای که در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در شهرداری مرکز و مناطق و حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر در سازمان‌ها مشغول هستند و مجموع تامین نیروها در این مجموعه به سه هزار و ۶۶۰ نفر می رسد که تامین و پرداخت حقوق این افراد در کنار نیروهای شرکتی، بیشتر انرژی شهرداران را صرف خود کرده است.

موافقان برکناری شهردار تبریز چه می گویند؟

حکیمه غفوری از جمله موافقان طرح استیضاح و برکناری شهردار در جلسه ای که برای این منظور برگزار شد، گفت: به هیچ عنوان در عزل و نصب ها دخالت نداریم ولی عملکردها به ما ارتباط دارد.

وی افزود: پاکدستی برای ما اولویت است اما در کنار آن افرادباید مدیریت داشته باشند، مردم باید تغییر و تحولات در شهر را لمس کنند.

وی افزود: با آقای رنجبر پدرکشتگی نداریم وی در این چندماه هیچ عملکردی از خود نشان نداده اند تا امیدوار باشیم.

روح الله دهقان نژاد نیز که از موافقان برکنار شهردار بود، گفت: مدیون رای مردم هستیم و باید به وظایف خود عمل کنیم.

وی افزود: از عمر شورا، ۶ ماه گذشته است و اگر ادعا کرده باشیم از جنس مردم هستیم باید برنامه های خود را عملی کنیم نه گفتار درمانی.

دهقان نژاد گفت: شهرداری برای گردشگری و سرمایه گذاری هیچ برنامه ای ندارد، عدالت یعنی اتمام مترو که در این ۶ ماه تعطیل بوده، عدالت یعنی بدست آوردن سهمیه تبریز از اتوبوس‌ها که به اصفهان و شیراز رسید.

وی گفت: شهرداری و شورا جدا از هم نیستند، عملکرد شهرداری در کارنامه شورا ثبت خواهد شد و برای این هم تعامل نیاز است اما شهرداری با مصوبه های شورا چه کاری انجام داده است؟ مردم از پروژه ها گلایه دارند.

علیرضا باغبان نیز که به برکناری شهردار رای مثبت داد، معتقد است که پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، عمرانی و دیگر برنامه ها، با نظارت شورا صورت می گیرد که اعضای آن را مردم تعیین می کنند

وی افزود: مدیریت شهر بر عهده اعضای شورا می باشد و طبق قانون اعضای شورا ۳۴ وظیفه دارد، اولین وظیفه شورای شهر، انتخاب شهردار است و این اهمیت جایگاه شهردار را می رساند.

وی اضافه کرد: ادامه خدمت شهردار می تواند توسط اعضای شورا زیر سوال برود و آنها می توانند شهردار را کنار بگذارد و برای برکناری شهرداری دو سوم اعضا باید رای بدهند که با تشخیص ۹ نفر از اعضای شورا، به این مرحله رسیده ایم.

دیدگاه مخالفان برکناری شهردار چه بود؟

از جمله مخالفان برکناری هر روح الله رشیدی بود که در توضیح دلایل مخالفت خود، افزود: متاسفانه برخی ها کلی گویی می کنند در حالیکه طبق قانون، دلیل استیضاح باید شفاف باشد.

وی اضافه کرد: تا یکماه پیش به ۳۲ نفر در مجموعه شهرداری حکم داده شده بود و انتصاب گسترده ای در کار نبود، ۲۵۰ پست مدیریتی وجود دارد و شهرداری وظیفه دارد که برای آنان مدیر انتخاب کنند.

وی گفت: چیزی که روحیه کارمندان را از بین می‌برد، چماق استیضاح است که از روز اول بر سرِ شهردار قرار دارد و همین موضوع باعث شده با هر مشکلی شهرداری به هوا برود.

رشیدی گفت: مردم از اعضای شورا سئوال می پرسند که در ۶ ماه چه کاری انجام داده اید؟

وی اضافه کرد: رویکرد تهاجمی اعضای شورا، تعامل برهم زن بود، آیا استیضاح شهردار این قدر اضطرار دارد که حتی تا فردا هم صبر نکرده‌اید؟

احد صادقی نیز در دفاع از شهردار گفت: هر مدیری نقاط قوت و منفی دارد باید با دلایل قانع کننده بگوییم که شهردار نمی تواند ادامه بدهد.

وی اضافه کرد: اواسط سال شهر را تحویل داده ایم و برای اتمام پروژه ها باید به بودجه پروژه ها و فصل کاری توجه کنیم.

صادقی گفت: یکی از اعضا عنوان کرده‌اند که پیشرفت پروژه‌ها هر ماه یک درصد بوده است این درحالی است که در پروژه‌ روگذر ارتش در ۱۷ ماه دوره قبلی ۲۴ درصد پیشرفت داشتیم اما در ۴ ماه اخیر ۱۲ درصد پیشرفت حاصل شده است.

وی افزود: مردم مشتاق هستند دلایل اصلی استیضاح را بدانند در قانون نیامده است برای عزل و نصب ها شهرداری از اعضای شورا نظر بخواهد، با آقای رنجبر عهد اخوت نبسته ایم و از کسی نمی ترسیم.

چرا در شهریور ماه این پرونده سازی ها نبود؟

شهردار تبریز نیز در جلسه استیضاح خود با بیان اینکه هیچ اعتراضی به استیضاح خود ندارد، گفت: اعتقاد دارم به هر شکل ممکن می خواهیم نتیجه بگیریم و اینکه یکی از اعضای شورا می گوید بررسی عملکرد شهرداری ما را به این نتیجه رساند، سوال این است که پس چرا در شهریور ماه این پرونده سازی ها نبود؟

عباس رنجبر ادامه داد: من ۳۰ سال است در شهر خدمت و با فساد و زیاده خواهی مقابله کرده ام؛ افرادی که علیه من پرونده سازی می کردند، به خوبی می دانستند چه کسی به شهرداری می آید.

وی با بیان اینکه در این مدت در مقابل زیاده خواهی ها و پول ها ایستاده است، اضافه کرد: ۱۰۰ رحمت به شوراهای قبلی که که افرادی را می آوردند و اعلام می کردند در جایی مشغول شوند، اما اعضای این شورا از من مدیرعامل می خواهند.

رنجبر ادامه داد: درباره پروژه های عمرانی باید اعلام کنم که ۶ ماهه دوم هر سال فصل کاری نیست، بیایید با مردم روراست باشید.

وی خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر گفت: آقای برگی! شما که در جوار شهرداری منطقه ۲ دفتر دریافت کرده اید، بگویید از سوی چه کسی آن را تحولی گرفتید و اجاره اش چگونه پرداخت می کنید؟

نظر مردم و کاربران فضای مجازی چیست؟

مردم و کاربران فضای مجازی نیز واکنش های متفاوتی به برکناری شهردار تبریز داشتند؛ یکی از کاربران به نام علی با انتقاد از اعضای شورای شهر، نوشته است: «وای به حال تبریز که امثال شما قدرت را به دست گرفتید».

ابراهیم نیز از جنبه دیگری به موضوع وارد شده و عنوان کرده است: «چه کسی می تواند شورای شهر را استیضاح کند؟ بهتر است تا دیر نشده آنها را هم استیضاح بکنند تا شهر و شهروندان بیش از این اذیت نشوند».

نجاتی نیز در موافقت با عملکرد شهردار، عنوان کرده است: عدالت یعنی حضور افراد متخصص در پست های مختلف، لطفا با کلمات بازی نکنید و مردم را گول نزنید.

یکی دیگر از کاربران از اعضای شورا خواسته تا زودتر شهردار را انتخاب کنند تا تبریز بیش از این از توسعه عقب نماند و به جای رانت و سهم خواهی، به فکر شهر و مردم باشیم.

وی انتظار از شهردار را غیر معقول دانسته و عنوان کرد: هیچ شهرداری نمی تواند ظرف چهار ماه شهر را گل و بلبل کند و اقدام شورا در برکناری شهر، عجولانه بود.

آخرین صحبت های شهردار نشان می دهد که وی از سوی برخی اعضای شورا تحت فشار بوده و چون وی به این درخواست ها (خواسته ها) تن نداده استیضاح و برکنار شده است و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، باید فاتحه شورا و شهرداری تبریز را خواند و دل به اصلاح امور در این دو نهاد نبست.

به گزارش ایرنا، در جلسه فوق العاده امروز شورای اسلامی شهر تبریز که به استیضاح شهردار اختصاص داشت، از مجموع ۱۳ عضو شورا تعداد ۹ نفر به این استیضاح رای مثبت دادند تا شهردار این کلانشهر تنها پس از ۱۷۰ روز از سمت خود کنار برود.

در جلسه امروز شورای شهر تبریز، روح الله رشیدی، احد صادقی، محمدحسن اسوتچی و غلامرضا احمدی به استیضاح و برکناری شهردار تبریز، رای مخالف و ۹ عضو دیگر رای موافق دادند.

نامه استیضاح شهردار تبریز ۲۴ بهمن امسال با امضای ۹ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز توسط هیات رئیسه اعلام وصول شد و بدون برگزاری جلسه پرسش از شهردار، بلافاصله جلسه استیضاح برگزار شد.

اعضای شورای شهر تبریز پس از برکناری شهردار، با هشت رای موافق از مجموع ۱۳ رای، مهدی یوسفی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.

یوسفی پیش از این و در دوره قبل مدیریت شهری، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز را بر عهده داشت.

امیدواریم اعضای شورای شهر هرچه سریعتر شهردار جدید را انتخاب و البته در این انتخاب خود دقت کنند تا چند روز و یا چند ماه آینده شاهد تکرار جلسات استیضاح و برکناری شهردار و مهم تر از همه معطلی طرح های عمرانی نباشیم.