از 18 نماینده استان، تاکنون 17 نماینده با رسانه‌های محلی گفت‌وگو و ارتباط داشته‌اند اما در این میان، تنها نماینده مردم مرند و جلفا است که تاکنون به جز چند مصاحبه با رسانه های کشوری ارتباط وی با رسانه‌ها تقریبا به صفر میل می‌کند.

پروتکل‌های ارتباطی خانم نماینده!

از ۱۸ نماینده استان، تاکنون ۱۷ نماینده با رسانه‌های محلی گفت‌وگو و ارتباط داشته‌اند اما در این میان، تنها نماینده مردم مرند و جلفا است که تاکنون به جز چند مصاحبه با رسانه های کشوری ارتباط وی با رسانه‌ها تقریبا به صفر میل می‌کند.

خبر تبریز؛ پویایی سایت خبری با انعکاس و پیگیری مشکلات مردم، رابطه پایا و مستقیم دارد. خواه این پیگیری از مسئولان ارشد دولتی در استان باشد یا نمایندگان شورای شهر و یا نمایندگان مجلس. آنهایی که دستی بر کار خبر دارند، میدانند صحبت با مقام مسئول و شنیدن بی واسطه توضیحات آنان تا چه اندازه میتواند بر ایجاد پل ارتباطی میان مسئول و مردم کارساز باشد. علاوه بر آن برکات زیادی هم برای مسئولی دارد که نام و نشانش در بین اذهان مردم نقش میبندد

اگر از مراودات «حال دادنی» برخی از رسانه ها به مسئولان بگذریم، ارتباط با مقام مسئول، در هر حالت منفعت دو طرفه به همراه دارد. اما از همان بدو تاسیس رسانه در ایران، خبرنگار جماعت مقام مسئول را به سه دسته: مشتاق و پیگیر، بی‌تفاوت و خنثی، ضدرسانه و بی‌ادب تقسیم کرده است. در تعریف خبرنگاری، مسئول مشتاق و پیگیر، مسئولی است که پس از شناخت جایگاه رسانه‌ای و خبرنگار، با روی گشاده و آغوش باز، خودش به دفتر رسانه می‌آید. پس از لینک شدن با خبرنگار، مستقیما با او در ارتباط است و در صورت بروز هرگونه اتفاقی نه تنها از افکار عمومی گریزان نیست بلکه حتی با یک پیامک، سعی دارد موضوع را شفاف سازد.

مسئول بی‌تفاوت و خنثی هم با اینکه کارکرد رسانه و تاثیرش بر افکار عمومی را به خوبی میشناسد، اما به قول معروف؛ باید زیرلفظی برایش خرج کرد تا بتوان از او نظری، موضعی یا توضیحی را جویا شد. با این طیف از مسئولان هرچند به سختی، اما در نهایت با صرف انرژی مضاعف میتوان ارتباط گرفت و کار کرد. این دسته از مسئولین با توجه به توضیح گفته شده، نظام فکری – فلسفی «خسته ایم اما باشد» را که از سالهای دور و دراز در این رواج داشته، استمرار میبخشند.

امان از مسئول ضدرسانه و بی‌ادب! گویی بند نافش را با تکبر و خود برتر بینی بسته‌اند. گویی او همان فردی نیست که تا همین چند روز پیش کارمند یا فرد عادی بود که اگر در خیابان راه میرفت، حتی کودک دوچرخه سوار هم کم مانده بود زیرش بگیرد! خدایگان ساختِ اندیشه فکری – فلسفی هنوز در نظام فکری این افراد عاجز مانده‌اند.

داد رسانه‌ای جماعت از این گونه مسئولان در فغان و غوغاست. از آنجایی که رئیس جمهور محترم فعلی برای ارتباط با وزیران و مردم پروتکل‌های مخصوص به خود دارد و حتی در برخی جلسات سلام دادن هم یادش میرود؛ از این رو و به جهت اینکه خوی افراد تاثیرپذیر و تاثیرگذار است، برای ۲ دقیقه صحبت کردن با این دست مسئولان باید پروتکل‌های امنیتی، اجتماعی، سیاسی و شاید اقتصادی را پشت سر گذاشت و تازه بعد از آن، مسئول محترم افتخار خواهد داد که بداند موضوع مورد بحث چیست. پس از آن، پروتکل‌های گفته شده به گفت و شنود اینگونه تبدیل خواهد شد.

+مشکلت چیه؟
– میخواستیم راجع به مسئله‌ای که اتفاق افتاده نظرتون رو بپرسیم.
+ خُب، سوالتت رو بفرس، ببینم، اگه لازم بود جواب میدم!

آنهایی که دستی بر قلم و کار خبری دارند با این گفت‌وشنودها بیگانه نیستند.

همه اینها را نوشتیم برای اینکه بگوییم در همین تبریز و استان کم نیستند مسئولانی که افتخار هم کلام‌شدن با رسانه را نمیدهند. ما رسانه‌ای جماعت از خیر برخی مسئولان دولتی گذشته‌ایم. این عزیزان، در خوشبینانه‌ترین حالت، ۷ یا هشت ماه دیگر مهمان میز و دفترهایشان هستند. برخی از اعضای شورای شهر نیز همینطور. می‌ماند نمایندگان تازه وارد مجلس که هنوز جوهر اعتبارنامه شان خشک نشده!

طبق پایش انجام شده، از ۱۸نماینده استان، تاکنون ۱۷نماینده با رسانه‌های محلی گفت‌وگو و ارتباط داشته‌اند که در برخی موارد به سهولت، برخی دیگر با خواهش و التماس و برخی هم با مکافات همراه بوده است. اما در این میان، تنها نماینده مردم مرند و جلفا است که تاکنون به جز چند مصاحبه با رسانه‌های کشوری خصوصا خبرگزاری خانه ملت، ارتباط وی با رسانه‌ها تقریبا به صفر میل می‌کند.

آخرین بار روز گذشته بود که خبرنگار آناج پس از مدت ها توانست با رابطِ ایشان جهت پیگیری موضوعی تماس حاصل کند که متاسفانه، رابط محترمِ خانم نماینده، علاوه بر بی‌محلی‌های مکرر، تقاضاهای عجیبی از خبرنگار آناج مطرح کرد. وی درخواست داد، کارت خبرنگاری و موضوع گفت‌وگو و سوالات مدنظر، از طریق پیام رسان ارسال شود و خانم نماینده در صورت صلاحدید به آن ها پاسخ دهد!

این اولین بار نبود که نماینده مردم مرند و جلفا با این ادبیات و مدل ارتباطی، پذیرای خبرنگار آناج میشد. اما، رسانه‌ای کردن این موضوع از آن جهت مهم و ضروری است که برخی اقدامات و فعالیت‌های نماینده جلفا و مرند و همچنین سوال و توضیح از خانم نماینده به عنوان ساده‌ترین حق رسانه و مردم امری لازم به نظر میرسد.

علاوه بر آن، تجربه نشان داده، آقا یا خانم مسئول به میزانی که از مردم و رسانه‌ها دوری گزیند، در دراز مدت موجب فاصله او با مردم خواهد شد و از طرفی این فاصله در شان نظام اسلامی نیست و سابقه خوشی از آن مسئول بجای نمی‌گذارد.

با این حال پایگاه اطلاع رسانی آناج، همچنان امیدوار است مسئولان بی‌تفاوت و از همه مهمتر مسئولانی که خود را یک یا چند پله بالاتر از مردم و رسانه‌ها میدانند، به زودی مشیِ خود را تغییر داده و پاسخگوی فعالیت‌ها، موضع‌گیری‌ها و اقدامات خود باشند.«آناج