کارشکنی ۲۵ ساله در استخراج «نفت آذربایجان» برای چندمین بار امضای توافقنامه اجرای طرح آلومینا از نفلین/ «نفلین سینیت»؛ سراب یا بازی مار و پله؟ با حضور رئیس مجلس موافقت‌نامه اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب بین سازمان ایمیدرو، سازمان ایدرو و شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) مبادله شد. به گزارش خبر […]

کارشکنی ۲۵ ساله در استخراج «نفت آذربایجان»
برای چندمین بار امضای توافقنامه اجرای طرح آلومینا از نفلین/ «نفلین سینیت»؛ سراب یا بازی مار و پله؟
با حضور رئیس مجلس موافقت‌نامه اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب بین سازمان ایمیدرو، سازمان ایدرو و شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) مبادله شد.

به گزارش خبر تبریز به نقل از فارس از سراب، با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده مردم سراب در مجلس، توافقنامه اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، بین ایمیدرو، ایدرو و شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران مبادله شد که بر اساس آن، قرار است طی ۴ ماه دانش فنی و فاینانس این طرح آماده شود.

کارشکنی ۲۵ ساله در استخراج «نفت آذربایجان»/ «نفلین سینیت»؛ سراب یا بازی مار و پله؟

درحالی‌ که نزدیک به ۲ دهه از آغاز مطالعات و بحث‌های مربوط به ایجاد کارخانه بزرگ تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت می‌گذرد، اما فراز و فرودهای طرح آن را به بازی مار و پله شبیه کرده است.

در حالی که شهروندان سراب مسرور از وعده‌های صنعتی‌سازی منطقه در سفر مرحوم آیت الله هاشمی در کسوت رییس‌جمهور به سراب بودند اما اینک بسیاری از آن افراد شادمان در زیر خروارها خاک آرمیده‌اند، بدون آنکه شاهد تحقق این وعده‌ها باشند.

بعدها در شهریور ماه ۱۳۸۲ شوی تبلیعاتی گسترده‌ای در سراب شکل گرفت ؛ طرفداران نماینده وقت سر از پا نمی‌شناختند که طرح بزرگ نفلین سینیت در سراب اجرایی خواهد شد؛کلنگ این طرح با شتاب در زمینی در منطقه دوزدوزان به زمین زده شد؛ اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنعت و اسماعیل جبارزاده به عنوان نماینده تبریز، با حضور در آئین توسعه و خداحافظی با فقر و عقب‌ماندگی، با شهروندان سراب در شادی و ذوق سهیم شدند.

اما بعد از مدتی این طرح دچار فراز و نشیب شد تا زمانی که با تلاش نماینده وقت مشکل اصلی طرح نامناسب بودن زمین عنوان شد، اهالی بهرمان شادمان و با شوق فراوان زمین‌های خود را با قیمت نازلی در اختیار طرح قرار دادند؛ برخی شهروندان و حامیان نماینده با برگزاری مراسمی خاص گاو بزرگی را در وسط شهر به نشانه قدردانی قربانی کردند و بار دیگر امید مردم فزونی گرفت.

حصارکشی زمین‌ها و احداث ساختمان اداری با هزینه چند صد میلیونی آن زمان، مردم را امیدوار کرد و حتی برخی مسئولان مردم را به فراگیری زبان انگلیسی توصیه می‌کردند، چراکه حرف از احداث شهرک ۵ هزار نفری زده می‌شد که قرار بود بیشتر ساکنان آن را مهندسان و خانواده‌های آنها از خارج کشور تشکیل دهند.

انعقاد قرارداد نهایی با شرکت nfc چین با مشارکت شرکت وامی روسیه و جهاد نصر و انتشارخبر آن موجی از شادی را در سراب ایجاد کرد.

کوتاه سخن اینکه این طرح فقط در دیوارکشی و حصاربندی و احداث چند ساختمان اداری و البته استخدام تعدادی برای طرح خلاصه شد. هر چند بسترسازی اعم از برق و گاز و آب پیشرفت خوبی را نشان می‌داد اما هرگز طرح اصلی شروع نشد و در بند کاغذ گرفتار آمد.

توجیه اقتصادی اجرای طرح نفلین سینیت

داوودی، نماینده مردم سراب در مجلس گفت: با توجه به پیگیری های مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، مورد تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب در آمریکا، روسیه، کانادا، چین و هند توجیه اقتصادی دارد پس در ایران هم همین شرایط برقرار است.

داوودی گفت: پروژه پست ۲۳۰٫۶۳ کیلوولتی با اهداف (تامین برق مورد نیاز آلومینا از نفلین سینیت، تقویت شبکه فوق توزیع برق منطقه سراب، مهربان و هریس، رفع افت ولتاژ پست ها و نیز ایجاد زیرساخت به منظور پاسخگویی به متقاضیان جدید صنعتی و کشاورزی منطقه) اجرا شده که نیمی از سرمایه گذاری از سوی ایمیدرو و مابقی توسط شرکت برق منطقه ای آذربایجان انجام شده است.

وی با بیان اینکه پروژه استخراج آلومینیوم از میلیاردها تن ذخیره آلومینیوم سراب (نفلین سینیت سراب) معروف به نفت آذربایجان از ۲۵ سال قبل کلید خورده است، یادآور شد: امروز بعد از گذشت سال‌های متمادی و هدر رفت صدها میلیارد تومان از بیت‌المال، همچنان بلاتکلیف مانده در حالی که کشورهای دیگر مثل روسیه، کانادا، آمریکا، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان و کشورهای اروپایی در کارخانه‌های خود از معادن آلومینیوم کشور خود استفاده می کنند اما متأسفانه واردات فلز آلومینیوم از کشورهای دیگر ادامه دارد و میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود که لازم است مانع خیانت غارتگران شوند که نمی‌گذارند استخراج آلومینیوم کشور انجام شود.

گزارش فارس حاکی است، تحریم‌های بین‌المللی، هزینه بری، نداشتن فناوری و دانش استخراج بومی از جمله دلایل تاخیر در مقاطع مختلف اعلام شد، اما نه دولت اصلاحات و «ما می‌توانیم» احمدی نژاد و نه کلید مشکل‌گشای روحانی هیچکدام نتوانستند قفل این طرح را بگشایند. تا اینکه شرکت اتوتک آلمانی فنلاندی با ارزش ۹ میلیون یورو مامور طراحی و مطالعه دانش پایه شد اما بعدها گفته شد این شرکت نیز بر هزینه‌بری طرح تاکید کرده است.

با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت ۷۰ هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تامین و در فازهای بعدی به ترتیب به ۲۰۰ هزار تن و ۵۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح، اشتغال مستقیم ۲ هزار نفر و غیرمستقیم ۱۰ هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.