خبرتبریز:خواجه (به زبان محلی خوجا) یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است و در ۲۵ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد.این شهر مرکز بخش خواجه شهرستان هریس می‌باشد.

کوه های خواجه جاذبه ناشناخته گردشگری آذربایجان
خواجه (به زبان محلی خوجا) یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است و در ۲۵ کیلومتری شهر تبریز قرار دارد.این شهر مرکز بخش خواجه شهرستان هریس می‌باشد.
کوه آیلاخلی
خبر تبریز:آیلاخلی نام کوه بلندی در خواجه می باشد که ارتفاعی در حدود ۲۸۶۰ متر دارد ، وقتی که در جاده تبریز-اهر از تبریز حرکت می کنید همیشه قامت بلند این کوه نمایان است ، برای کوهنوردی در آیلاخلی باید از خوجا به روستای جیغناب که در پای این کوه قرار دارد بروید. امتداد این کوه به سمت باش چای کشیده شده که از بالای کوه به تمام منطقه باش چای (قسمتی از جاده ورزفان) مشرف خواهید شد که مناظر بسیار زیبایی دارد و چشم انداز طبیعی شگفت انگیزی دارد و از همه مهمتر آب و هوایی که این منطقه دارد بسیار سالم و تمیز است که به زیبایی این کوه می افزاید. از ویژگی های این کوه شیب تند و قسمت های سنگلاخی و صعب العبور آن که بیشتر سمت دره های آن وجود دارد است.

کوه های آلاداغ خواجه

یکی دیگر از آثار طبیعی فوق العاده زیبا و شگفت آذربایجان شرقی، کوه های آلاداغ لار یا کوه های رنگی خواجه می باشند که این رشته کوه های زیبا در اطراف شهر خواجه واقع شده اند، علت شکل گیری این کوه ها به دلیل رسوبات و مواد معدنی متفاوت در خاک به صورت رنگارنگ می باشند و این رنگی بودن متفاوت رشته کوه ها موجب معروفیت بیشتر آن شده است، از این رو این منطقه هر ساله طبیعت گردان زیادی را به سوی خود جلب می کند.

دلیل رنگ‌های کوه‌های آلاداغ لار

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند، وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌ شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند.

احتمالاً همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است، بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند،‌ اما کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند، در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند.

کوه‌های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار در دو ‌منطقه جداگانه از کشورمان قرار گرفته‌اند: یکی در مسیر ماهنشان استان زنجان و میانه استان آذربایجان شرقی و دیگری در شمال تبریز در جاده اهر.

در واقع، این کوه‌ها در منطقه وسیعی به مساحت ۷۰ کیلومتر مربع پخش شده‌اند و از همین رو بازدید از آن‌ها از نقاط مختلفی از دو استان آذربایجان شرقی و زنجان امکان‌پذیر است.

کوه‌های آلاداغ لار از ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز یعنی حوالی شهرخواجه شروع می‌شود و تا اهر امتداد دارد و در مسیر تبریز-اهر خودنمایی می‌کند.


تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌وگذار در روستاهای نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند.

گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان می‌یابند و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد.

وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی هستند.

کوه و تپه‌های رسی آلاداغ‌لار، کوه‌های رنگارنگی به رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند که وقتی بارندگی می‌شود و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند.
شعر دربارۀ خواجه (خوجا)
دومان گلیب چؤل – باییرا، داغلارا

قار آلتیندا یاتانلارا یاز گلیر

چشمه آخیر «باش چاییمدا» باغلارا

«سئل باسار»دا بوستانلارا یاز گلیر

اومود گلیر چؤلده لاله نرگیزه

آخیر سولار هر چشمه لردن بیزه

نوروز گولی بوردان باخار تبریزه

کی داغلارا دومانلاردان یاز گلیر

نفس گلیر «آغ زمیه» «اوچ داشا»

قار اَرییَر «دهلی قایادان» آشا

شِه دؤشه نر «قارایاتاقدان» باش

شِه دیللَنَر: «تاز اوچانا» یاز گلیر

بایرام آیی چالیب هی هی قاپینی

بودره ییب هی چیلله سوروب آدینی

یاز چیغیریب سالیب های – دادینی

کی دورگونان آسیمانا یاز گلیر

بو سؤز قالیب آتالاردان یادیگار

خوجا قیشی یازدا گلر قارلایار

قار یاغسادا بایرام آییندان باهار،

آلیب سؤزون، بو دورانا یاز گلیر

عطیر ساچار سارماشیغین بیتمه سی

خوشدی قارین اریمه سی ایتمه سی

نفس آچار چیلله لرین گئتمه سی

چیلله گئدیب بو زامانا یاز گلیر

گؤز گؤرجک وطنیمده خوش یازی

دینلیه جک بو کؤشنیم آوازی

عاشیقلار دئییرلر چالاندا سازی

آی اوبالاردا تام جاهانا یاز گلیر

علیرضا درخشی خواجه