خبر تبریز:سی و ششمین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار(عاشیقی) استان آذربایجان شرقی در شهرستان اهر برگزار شد.

برگزاری گردهمایی بزرگ عاشقلار در شهرستان اهر/دومین جشنواره عاشیقلار به‌صورت بین‌المللی در اهر برگزار می‌شود

سی و ششمین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار(عاشیقی) استان آذربایجان شرقی در شهرستان اهر برگزار شد.

به گزارش خبرتبریز، سی و ششمین گردهمایی موسیقی و ادبیات عاشیقلار(عاشیقی) استان آذربایجان شرقی با حضور هنرمندان عاشیقی سراسر استان آذربایجان شرقی، منطقه ارسباران و برخی شهرهای استان اردبیل با اجرای برنامه‌های مختلف در شهرستان اهر برگزار شد.

این برنامه موسیقایی به فعالیت، فرهنگ موسیقایی و حفظ و اشاعه نغمات و شیوه نوازندگی و قرائت موسیقایی بویژه به صورت سینه به سینه و شفاهی و تداوم این هنر و سنت به نسل‌های بعدی می‌پردازد.

در برنامه دیشب، از پیشکسوتان هنر عاشیقی استاد «ولی‌اله عبدی» و استاد «محمد محمدی مزرعه» تجلیل و نشان درجه یک هنری برای اولین بار در منطقه ارسباران با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، نماینده مردم شهرستان‌های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اهر و جمعی از مسئولان و هنرمندان به استاد عاشیق ولی اله عبدی اهدا شد.

عاشیق، عاشق یا آشیق، عارف و نغمه‌سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. پیش از جا افتادن لغت «عاشیق» این صنف با کلمه ترکی اوزان شناخته می‌شد. عاشیق‌ها اغلب در بداهه خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم گاهی خود می‌سازند.

نظیر عاشق‌های آذربایجان در میان دیگر ترک‌زبانان، با نام‌های عاشوق، بامسی، باکسی، بخشی و … مشهور بوده‌اند و برخی اقوام و ملل غیر ترک نیز عاشق را با همین مشخصات و گاه با همین نام و گاه با نام‌های دیگر دارند. بخشی‌ها و بخشوهای جنوب ایران و دیگر مناطق و نواحی ایران از آن جمله‌اند.در طول تاریخ اقوام ترک، فرمان‌روایان همواره در سفرهای جنگی اوزان‌ها را به همراه می‌بردند تا با بیان اشعار حماسی لشکریان را تشجیع کنند.

به گزارش خبرنگار ما، سیدمحمدحسین بلاغی در سی‌وششمین همایش گردهمایی عاشیقلار در شهرستان اهر با اشاره به این‌که موسیقی و فولکلور محلی بهترین محمل برای انتقال اخلاقیات و ارزش‌هاست، اظهار داشت: فولکلور و هنرهای محلی همیشه در خدمت ارزش‌ها بوده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: موسیقی عاشیقی بهترین فرصت برای معرفی فرهنگ، ارزش‌های سنتی و اخلاقیات آذربایجانی است. می‌توانیم به واسطه هنر عاشیقی نشان دهیم که همیشه هنرمندان ما وامدار ارزش‌ها بوده‌اند.

وی با تبریک اهدای نشان درجه یک هنری به استاد ولی عبدی به جامعه عاشیقلار منطقه‌ی ارسباران ابراز داشت: نشان درجه یک هنری هم‌تراز با مدرک دکتری است و استاد ولی عبدی اولین هنرمندی در منطقه‌ی ارسباران بوده که توانسته این نشان را کسب کند.

بلاغی از برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی عاشیقلار در شهرستان اهر خبر داد و یادآور شد: برگزاری جشنواره بین‌المللی عاشیقلار در شهرستان اهر فرصت معرفی هنر، فرهنگ و اخلاق آذربایجان به دنیا را مهیا می‌کند.

احمد محرم‌زاده در سی‌وششمین همایش گردهمایی عاشیقلار در شهرستان اهر با گلایه از نگاه‌های کم‌لطف به هنرمندان اهری اظهار داشت: پیش از این به هنرمندان اهری از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نگاه فرزند ناتنی داشتند، این در حالی است که اعطای نشان درجه یک هنری به استاد ولی عبدی حاصل نگاه منفعلانه بود.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که منطقه ارسباران خاستگاه هنر موسیقی عاشیقی است، افزود: منطقه‌ی ارسباران هنرمندان با استعداد و افتخارآمیزی دارد که از جشنواره‌هایی همچون تئاتر کوتاه را پایه‌گذاری و اجرا می‌کنند. البته از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را به‌صورت بین‌المللی گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به بنده و فرماندار اهر قول داد تا جشنواره عاشیقلار را به‌صورت بین‌المللی در شهرستان اهر برگزار کنند و قرار شد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طرح این جشنواره آماده کند.

محرم‌زاده بر لزوم حمایت از هنرمندان شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: هنرمندان اهری با توانایی و هنر در اختیارشان، همواره مایه سربلندی و سرافرازی شهرستان اهر و منطقه ارسباران بوده‌اند از این‌رو حمایت از هنرمندان را وظیفه اخلاقی خودمان می‌دانیم.

نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: از آقای بلاغی انتظار داریم تا کم‌لطفی گذشته نسبت به شهرستان‌های اهر و هریس را جبران کند این در حالی است که هنرمندان اهری از تبعیض‌ها گلایه کرده‌ و می‌کنند.

گفتنی است، نشان درجه یک هنری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین‌بار در منطقه‌ی ارسباران به ولی عبدی از پیشکسوتان عرصه موسیقی عاشیقی اهداء شد.