خبر تبریز :امام جمعه تبریز می‌گوید: ائمه محترم جمعه در برخورد با مردم باید صمیمانه برخورد کنند، همدل باشند، محبت کنند و مواظب باشند خدای ناکرده افرادی که صاحبان زر و زور هستند، به تشکیلات نماز جمعه نفوذ نکنند و نزدیکان، فامیل و اطرافیان در پیشرفت امور نهاد فرهنگی نماز جمعه سد ایجاد نکنند.

ائمه جمعه مراقب نفوذ صاحبان زر و زور باشند/ نقد دولت، سازنده و منصفانه باشد

خبر تبریز :امام جمعه تبریز می‌گوید: ائمه محترم جمعه در برخورد با مردم باید صمیمانه برخورد کنند، همدل باشند، محبت کنند و مواظب باشند خدای ناکرده افرادی که صاحبان زر و زور هستند، به تشکیلات نماز جمعه نفوذ نکنند و نزدیکان، فامیل و اطرافیان در پیشرفت امور نهاد فرهنگی نماز جمعه سد ایجاد نکنند.

ائمه جمعه مراقب نفوذ صاحبان زر و زور باشند/ نقد دولت، سازنده و منصفانه باشد

به گزارش خبر تبریزبه نقل از فارس، امروز پنجم مرداد چهلمین سالگرد اقامه اولین نماز جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی به امامت آیت‌الله طالقانی است.

تریبون نماز جمعه، در تمام ۴۰ سال اخیر، یکی از مهم ترین پایگاه‌های سیاسی و اجتماعی کشور بوده و بر تحولات بزرگ عرصه داخل و حتی بین‌الملل موثر بوده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز در دو سال گذشته در نماز جمعه تبریز، منشا تحولات بسیاری بوده و در رسانه‌ها به مردمی بودن مشهور است.

وی دارای مدرک تحصیلی سطح ۴ حوزه (دکترا)، روحانی محبوب، ولایتمدار، مردمی و ساده‌زیستی است که از یادگاران دوران دفاع مقدس با سال‌ها حضور در مناطق عملیاتی به شمار می‌رود.۱۴ سال نیز در درس خارج فقه مقام معظم رهبری شرکت کرده است و سابقه سال‌های متمادی حضور در عرصه عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را دارد.

آل‌هاشم همچنین ششمین نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی پس از شهید محراب آیت‌الله قاضی، شهید محراب آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله شبستری است.

بیشتر مردم تبریز او را به عنوان یک روحانی مردمی می‌شناسند که خارج از حیطه مسوولیتش چهره به چهره با مردم همراه شده و از پیر تا جوان از این منش و رفتار او به شوق آمده‌اند.

به طور مثال حجت‌الاسلام آل‌هاشم هنگام سخنرانی در یک مسجد، کودکان محل از او خواستند تا با تفنگ‌های اسباب‌بازی خود مانند محافظ‌ها کنار او بایستند. او نیز در کنار آنها سخنرانی خود را انجام داد یا حضور در مغازه پیرمرد با انصاف تبریزی که پاکت خالی چای را هم وزن می‌کرد، نشان می‌دهد که روحانیت همچنان همراه با مردم و غمخوار آنها است.

در ادامه گفت‌و‌گویی با ایشان انجام شده که در ادامه می‌آید.

امروز در دهه چهارم انقلاب اسلامی مهمترین نیاز تربیون‌های نماز جمعه چیست و مهمترین خلاء در تریبون‌های نماز احساس می‌شود که ائمه جمعه نسبت به آن اهتمام داشته و برطرف کنند در چه حوزه‌ای است؟ 

در مورد دعوت به تقوا در خطبه‌‌های نماز جمعه که مقام مظعم رهبری فرمودند، تنها به  لفظ اکتفا نکنید، وقتی گفته می‌َود من شما را به تقوا دعوت می‌کنم، از مصادیق رعایت تقوا بگویید، مثلا مردم را دعوت کنید به تقوا رعایت کردن در فضای مجازی، تقوا در کم‌فروشی یا در اسراف، این یک نکته مهم است.

 بخشی از خطبه‌ها باید در خصوص موارد تربیتی و خانواده باشد، من خودم بحث خانواده را بیش از ۱٫۵ سال است که دنبال می‌کنم به غیر از موارد خاص، مناسبتی هم باشد، خطبه اول را اختصاص می‌دهیم به بحث خانواده.

نماز جمعه را مقام معظم رهبری به عنوان قرارگاه مطرح کردند برای مقابله با حمله فرهنگی،استفاده از کلمه قرارگاه در واقع یک مسئله استراتژیک است.

مقام معظم رهبری برای این قرارگاه (نماز جمعه) ویژگی‌هایی را بیان می‌کنند، مثلا اینکه نماز جمعه محل تجمع مردم است یا محل هدایتگری است و درباره این هدایتگری ایشان می‌فرمایند این هدایتگری فقط مختص به هدایتگری سیاسی نیست هدایتگری فرهنگی هم است.

به نظر من نماز جمعه یک رسانه واقعی است مثلا یک هفته‌نامه فرهنگی را در نظر بگیرد، نماز جمعه دو بازوی مهم دارد که مردم و خود امام جمعه است.

مردم و ائمه جمعه باید کمک کنند ظرفیتی که در نماز جمعه است از نظر انتقادی به خاطر واقع بودنش، حفظ شود باید در نماز جمعه انتقاد انجام بگیرد منتهی انتقاد باید سازنده، منصفانه و با بیان خوش مطرح شود و این ظرفیت انتقادی می‌تواند کارساز باشد.نماز جمعه جای داد زدن نیست اینکه  امام جمعه بیاید در نماز جمعه داد بزند که مثلا انتقاد می‌کند، پسندیده نیست.

در کنار این ائمه جمعه و نماز جمعه‌ها باید به کارهای خوب هم بپردازند.در بازدید از خبرگزاری فارس یک نکته مهمی که در گزارش مدیرعامل محترم خبرگزاری فارس شنیدم و دیدم بخش “خبر خوب” در خبرگزاری فارس بود که امروزه بسیار مهم است.

ما باید در نماز جمعه به مردم امید بدهیم، نمی‌شود تنها انتقاد کرد، کارهای خوب را مطرح کنیم، از کسانی که کار خوب انجام دادندتقدیر و تجلیل کنیم.

در نماز جمعه تبریز بین صلاتین سعی کردیم از حافظان قرآنی تجلیل کنیم و به مناسبت‌های خاص به طور مثال در هفته حمل و نقل از رانندگان، روز دانشجو از دانشجویان ممتاز، در هفته معلم از معلمان نمونه و در هفته کارگر از کارگران نمونه و … تجلیل می‌کنیم.

نماز جمعه باید هم معرفتی و تربیتی باشد هم انتقاده سازنده و منصفانه با زبان خوب داشته باشد، در عین حال به مسائل سیاسی و فرهنگی هم در وقت خود بپردازد.

در مسائل سیاسی سخنرانی‌های که مقام معظم رهبری در طول هفته دارند، نباید عیناً در نماز جمعه تکرار شود بلکه در ارتباط با فرمایشات رهبری باید تجزینه و تحلیل داشته باشیم.

رفتار ائمه جمعه با مردم باید چگونه باشد؟

 ائمه محترم جمعه در برخورد با مردم باید صمیمانه برخورد کنند، همدل باشند، محبت کنند و مواظب باشند خدای ناکرده افرادی که صاحبان زر و زور هستند، به تشکیلات نماز جمعه نفوذ نکنند و نزدیکان، فامیل و اطرافیان در پیشرفت امور نهاد فرهنگی نماز جمعه سد ایجاد نکنند.

این بود که مقام معظم رهبری تذکراتی بسیار ارزشمند و سودمند برای ائمه جمعه داشتند. ما هم تا به امروز دیدیم هرجا که مردم در کنار مسوولان بودند، هرجا که مردم حامی این انقلاب بودند، ما ضرر که نکردیم بلکه اهداف خودمان را به خوبی پیش بردیم.

مردم ما در داخل کشور از هر گروهی، از هر سلیقه‌ای که باشند، هرچه تهدیدات دشمن بیشتر شده در داخل اتحاد، وحدت و انسجام آنان بیشتر شده است.

با توجه به اینکه ائمه جمعه باید مرجع مردم باشند و لزومی ندارند تمام مشکلات در تریبون ائمه جمعه مطرح شود، مرز بین نقد دولت‌ها و طرح مشکلات مردم از باب مرجع بودن و مرز وحدت و همدلی چیست؟ ممکن است برخی به بهانه حفظ وحدت و همدلی اجازه طرح مشکلات را ندهند.

وحدت و همدلی باید حول محور ولایت باشد، خیلی‌ها می‌گویند جذب حداکثری و دفع حداقلی، این درست اما با رعایت اصول و ارزش‌های انقلاب.

در ارتباط با وحدت لازم است تمام اقشار مردم را به وحدت، همدلی، صفا و صمیمت دعوت کنیم اما باید این وحدت حول محور ولایت باشد.

انتقاد اگر سازنده و منصفانه باشد، فکر نمی‌کنم کسی از آن ناراحت شود. نقد دولت اشکالی ندارد اما نباید تخریب‌گرایانه شود.

مقام معظم رهبری همیشه در تقویت دست‌اندرکاران نظام تاکید می‌کنند، انتقاد با تخریب خیلی تفاوت دارد، عزتمندانه بودن نظام باید حفظ شود، اگر حکمت و در کنارش انصاف رعایت شود، آن وقت ایرادی ندارد اما نحوه گفتن نباید تخریب باشد، باید سازنده باشد.

برخی از ائمه جمعه در عزل و نصب و مسائل اجرایی دخالت می‌کنند و این سبب می‌شود ائمه از اهدافشان دور شوند، نظر شما در این زمینه چیست؟

 ائمه جمع نباید به عزل و نصب‌ها و کارهای اجرایی استان ورود پیدا کنند البته مشورت با ائمه جمعه به ویژه در مسوولیت‌های فرهنگی چیز خوبی است و نباید توقع ایجاد کند.

ائمه جمعه باید روش و منش مقام معظم رهبری را پیش بگیرند و در انتخابات ورود نکنند. این عزیزان نباید از فرد خاصی حمایت کنند یا فرد دیگری را طرد نمایند چراکه ما اعتقادمان این است، همانطور که مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند، افرادی که از شورای نگهبان تایید می‌گیرند محترم هستند.

ائمه جمعه باید شاخص‌ها را بازگو کنند نه مصادیق را. ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه باید این شاخص‌ها را بیان کنند،  به عنوان مثال در خطبه نماز جمعه بیایند و شاخص‌های نماینده مجلس شورای اسلامی را بگویند البته این موضوع هم نباید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند آن امام جمعه از فرد خاصی حمایت می‌کند.

در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی( فشار از بیرون) و برخی سوءمدیریت‌های داخلی هستیم، الان وضعیت استان آذربایجان‌شرقی از حیث خدمت‌رسانی به مردم و طی کردن روند توسعه به چه صورت بوده و استان چه مسیری را طی می‌کند؟

توسعه آذربایجان‌شرقی از توسعه و مسائل اقتصادی کشور جدا نیست، یکی از مشکلاتی که ما امروز در ارتباط با مسائل اقتصادی داریم، به تذکرات رهبری در یک دهه گذشته کم‌توجهی کردیم و آن اقتصاد مقاومتی بود.اگر به الزاماتی که رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی مطرح کردند، پایبند بودیم الان وضع کشور اینگونه نبود.

اهمیت دادن به تولید ملی، استفاده کردن از تولید ملی و فرهنگ مصرف تولید داخلی، جلوگیری از اسراف( در خانه و ادارات و سازمان‌ها)، واگذاری اقتصاد دولتی به مردم البته با شرایطش( یعنی اگر کارخانه به شخصی یا اشخاصی واگذار می‌شود، باید اهلیت آن به اثبات برسد بعد واگذار شود)، ورود بانک‌ها به میدان و دادن  تسهیلات با بهره کم و کاهش وابستگی به نفت از جمله الزامات رهبری برای رونق اقتصاد و توسعه آن است.

در استان آذربایجان‌شرقی در بحث اقتصاد، تلاش‌های انجام می‌شود، باید قبول کنیم اقتصاد کشورمان بیمار است و استان آذربایجان‌شرقی هم جزیی از همین مجموعه است.

در استان آذربایجان‌شرقی فرصت‌های وجود دارد، در بحث صادرات و وجود واحدهای تولیدی و صنعتی،این استان به قطب صنعتی کشور مطرح است و دست‌اندارکاران مربوطه تلاش‌های می‌کنند اما به نظر من دولت و وزارتخانه‌های ذیربط اقتصادی باید به مسئله اقتصاد و معیشت مردم توجه خاصی داشته باشند چون این مردم در ۴۰ سال گذشته همه چیزشان را در راه انقلاب فدا کردند، ما باید برنامه‌ریزی کنیم به این مردم خدمات خوب و در خور شان آنان ارائه کنیم.

وضعیت سبک زندگی اسلامی در ایران چگونه است؟

 ما از سبک زندگی اسلامی خیلی فاصله داریم، برای اینکه بتوانیم سبک زندگی اسلامی را جانشین سبک زندگی غربی کنیم باید خیلی تلاش شود.

خطبه های دوم شما هم متفاوت است؟

اولین نکته‌ای که در خطبه دوم مطرح می‌کنم، بحث‌های زیست محیطی است؛ یعنی هر هفته من یک خطبه محیط زیستی دارم که احساس می‌کنم بازتاب خوبی دارد. به عنوان مثال در مورد جنگل‌ها، در مورد قطع درختان و مسائلی این چنینی صحبت می‌کنم.

فکر می‌کنید حضور حضرتعالی در ورزشگاه‌های چه تاثیر و بازتابی داشته است؟

جوان‌ها نیاز به محبت دارند و نباید از جوانان فاصله بگیریم البته اینکه من در تمام برنامه‌های ورزشی حضور داشته باشند، نه وقتش را دارم و نه به مصلحت است.

همه خواسته ورزشکاران را دنبال می‌کنم و در مورد ورزش در خطبه‌ها و تیم‌های ورزشی تبریز، استان و تراکتور صحبت می‌کنم و به آنان توصیه می‌کنم اخلاق ورزشی و اسلامی را رعایت کنند که موثر هم است.

من ورزشکاران عزیز را دوست دارم و آنها نیز به ما لطف دارند و بیشترین علت حضور من در ورزشگاه‌ها، تجلیل و تشکر از غرور ملی بوده که در جوانان وجود دارد.