خبر تبریز:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیمایش‌های علمی متعددی با عناوین مختلف دارد که یکی از آنها به مصرف کالاهای فرهنگی مربوط می‌شود و شاید در سایه همین سیاست‌های اینچنینی است که در این زمینه خبرهای خوشی از شهرستان عجب‌شیر در جنوب آذربایجان‌شرقی به گوش می‌رسد. 

سرانه مطالعه در عجب‌شیر چگونه افزایش یافت؟

سرانه مطالعه در عجب‌شیر چگونه افزایش یافت؟

خبر تبریز:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیمایش‌های علمی متعددی با عناوین مختلف دارد که یکی از آنها به مصرف کالاهای فرهنگی مربوط می‌شود و شاید در سایه همین سیاست‌های اینچنینی است که در این زمینه خبرهای خوشی از شهرستان عجب‌شیر در جنوب آذربایجان‌شرقی به گوش می‌رسد.

تا جایی که بر اساس اعلام مسوولان محلی، سرانه مطالعه به عنوان اصلی‌ترین کالای فرهنگی طی حدود ۶ سال گذشته حدود ۶ درصد در این شهرستان افزایش یافته است.

هرچند در معنای مطالعه و نحوه محاسبه این سرانه نیز چالش‌های متعددی در ذهن اهالی فرهنگ وجود دارد اما افزایش حدودی آن را نیز باید به فال نیک گرفت و این سرانه را با هم‌افزایی بیش از پیش تقویت کرد تا شاید در آینده نه چندان دور، زمینه برای معرفی این شهرستان فرهنگ‌دوست به عنوان پایتخت کتاب کشور فراهم شود.

مردم این شهرستان در قالب امثال یا پند پیران که در زبان محلی به آن «آتالارسوزی» می‌گویند و بخشی از آنها را می‌توان در کتاب «عجب‌شیر، مروارید چیچست» تالیف حسین بابک مطالعه کرد، بر این واقعیت تاکید می‌کنند که «ایشله مسن، دیشله مسن» یا «نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود» و بر همین اساس به نظر می‌رسد برای رسیدن به پایتخت کتاب باید مردم و مسوولان رنج‌های بسیاری را متحمل شوند.

بر اساس آنچه مسوولان محلی می‌گویند فعالیت‌های نرم‌افزاری برای توسعه فرهنگ کتابخوانی طی این ۶ سال تا حدودی در این شهرستان افزایش یافته و بسیاری از مردم و مسوولان محلی در این توسعه نقش ایفا کرده‌اند اما «عادل اصغرپور» فرماندار عجب‌شیر نگاهی همراه با توسعه نسبت به این بخش دارد و توسعه سخت‌افزاری را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه کتابخانه فعلی شهرستان فرسوده و فاقد تجهیزات و امکانات است، می‌گوید که این کتابخانه ۵۱ ساله دیگر جوابگوی نیازهای شهرستان نیست.

کتابخانه ۵۱ ساله عجب‌شیر هم پیر است و هم فاقد تجهیزات و امکانات

به گفته وی باید از ظرفیت خیران حوزه‌های فرهنگی برای ایجاد کتابخانه بیشتر استفاده شده و فرهنگ کتابخانه‌سازی به شیوه‌های مختلف در این شهرستان نهادینه شود.

نماینده عالی دولت در این شهرستان به پیشینه فرهنگی ساکنانش واقف است و ایجاد کتابخانه عمومی جدید در شهرستان، افزایش تعداد اعضا، ارتباط سازنده با ادارات و نهادهای فرهنگی و آموزشی، ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها و مشارکت دادن مردم در این زمینه را خواستار است.

فرماندار عجب‌شیر به ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی این شهرستان اشاره دارد و تاکید می‌کند که همه دستگاه‌های اجرایی دولتی و عمومی باید همت خود را در زمینه ارتقای فرهنگ مطالعه به خصوص ترویج کتابخوانی بین نوجوانان و جوانان به کار گیرند.

رئیس کتابخانه عمومی عجب‌شیر نیز می‌گوید: سرانه مطالعه کتاب در این شهرستان در حالی به حدود ۱۸ دقیقه در شبانه‌روز افزایش یافته که این میزان در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۲ درصد بود.

به گفته «عباس مرندی» پیشینه فرهنگی و علاقه‌مندی مردم به کتاب و کسب دانش در حقیقت عامل مهمی در جهت توسعه فرهنگی شهرستان به شمار می‌رود اما در کنار آن طی این مدت برنامه‌های مختلفی برای افزایش سرانه مطالعه کتاب به اجرا گذاشته شده است.

وی ادامه می‌دهد: کتابخانه عمومی عجب‌شیر با تشکیل بخش تخصصی کودک و نوجوان، برنامه‌های آموزشی این حوزه مانند کلاس‌های قرآن، قصه‌گویی و شعرخوانی نسبت به ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین نوجوانان و جوانان اقدام کرده است.

«مرندی» به برخی دیگر از عوامل افزایش سرانه مطالعه در عجب‌شیر طی سال‌های گذشته اشاره و بیان می‌کند: راه‌اندازی انجمن خیران کتابخانه‌ساز و همکاری و هماهنگی با شوراهای شهر و روستاها برای احداث کتابخانه، تامین منابع مالی جدید و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی همچون معرفی کتاب و نشریات، قصه‌گویی، بهره‌مندی از فضای مجازی و برگزاری مسابقات کتابخوانی از جمله این عوامل به شمار می‌رود.

وی از اقدامات دیگری نیز سخن به میان می‌آورد و اضافه می‌کند: آشنایی دانش‌آموزان با اهمیت و فواید کتابخوانی از طریق اعزام کارشناسان به مدارس و دعوت مدارس به کتابخانه، تشویق و ایجاد انگیزه در والدین و سایر اعضای خانواده برای مطالعه، اهدای بن کتاب و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب نیز از دیگر عوامل محسوب می‌شود.

رییس کتابخانه عمومی عجب‌شیر، ترویج فرهنگ کتابخوانی را نیازمند هم‌افزایی و مشارکت همگانی می‌داند و بیان می‌کند که اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند با برگزاری مسابقه کتابخوانی، نشست کتابخوان و تولید آثار هنری در ترویج این فرهنگ موثر باشند.

شهرستان حدود ۷۰ هزار نفری عجب‌شیر ۲ کتابخانه عمومی، ۲ کتابخانه مشارکتی و سه مخزن شامل کتاب‌های کودک، مرجع و عمومی دارد که بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر در آنها عضو هستند. ایرنا