خبر تبریز:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه شریف‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه فرهنگی، کتاب است، گفت: با وجود اینکه گفته می‌شود نقش و جایگاه کتاب در جامعه روز به روز از دست رفته و مخاطب آن کم شده، آمار فروش و عرضه کتاب در استان با رشد مواجه شده است.

کتاب شریف‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه فرهنگی است

خبر تبریز:مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه شریف‌ترین و قدیمی‌ترین رسانه فرهنگی، کتاب است، گفت: با وجود اینکه گفته می‌شود نقش و جایگاه کتاب در جامعه روز به روز از دست رفته و مخاطب آن کم شده، آمار فروش و عرضه کتاب در استان با رشد مواجه شده است.

سیدقاسم ناظمی، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه هفته کتاب جمهوری اسلامی همزمان با سراسر کشور و مصادف با فوت سیدمحمدحسین طباطبایی در این استان اجرا می شود، افزود: برگزاری سومین دوره کتاب سال آذربایجان شرقی و تجلیل از نویسندگان و مولفان برگزیده که به دبیرخانه این جشنواره آثار خود را ارسال کرده بودند، اجرای بسته برنامه های فرهنگی در سطح استان و تشویق و ترویج سایر ادارات و نهادها برای جریان سازی فرهنگی از جمله برنامه های این هفته است.

وی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی باید استمرار داشته باشد تا جریان سازی فرهنگی در جامعه روی دهد، اظهار داشت: در این زمینه و برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید از مشارکت مردم و نخبه ها بهره جست.
قیمت کتاب واقعا گران نیست و اگر یک کتاب عمومی و متوسط را در نظر بگیریم، قیمت کمتر از یک پیتزا را دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه یک چیزی به خودمان اضافه کنیم حتما باید هزینه کنیم، گفت: در دوره شوروی اکثر خانواده‌های جمهوری آذربایجان بخشی از جهیزیه دختران خود را به کتاب اختصاص می‌دادند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه دانایی هزینه دارد، گفت: باید این موضوع را بدانیم که با خرید یک کتاب، به زندگی نویسنده آن کتاب هم‌ کمک می‌کنیم.

وی متذکر شد: کتاب رایگان یک اشتباه فاحش است که زمانی در کشور ما رواج پیدا کرده است در حالیکه نویسندگانی در جهان وجود دارند که از طریق فروش کتاب خود یک زندگی رو به راه برای خود رقم زده‌اند ولی ما نویسنده‌ای در استان داریم که در فروش کتاب خود و گذران زندگی‌اش مانده است.

ناظمی با اعلام اینکه همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ۱۳۰ برنامه فرهنگی در این استان اجرا می‌شود، ادامه داد: کتابفروشی ها در توسعه جریان فرهنگی و فرهنگ کتابخوانی نقش به سزایی دارند و در زمان کنونی تعداد و کیفیت کتابفروشی ها در استان نسبت به یک دهه گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد کتاب متحول نمی شد تعداد کتابفروشی ها در استان رشد نمی کرد بلکه کتابفروشی های موجود نیز تعطیل می شد، یادآوری کرد: جایگاه استان در حوزه نشر در سطح کشور خوب نبوده و با وجود اینکه از نظر کمیت وضعیت خوبی داریم در حوزه کیفیت با نقص و عقب ماندگی مواجه هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه در حوزه کتاب در طول سال برنامه های متعددی اجرا نمی شود در نتیجه نسل جدید و نوجوان به جای مطالعه کتاب با مشغله های دیگر خود را مشغول می کند.

ناظمی، با تاکید بر اینکه برای آشنایی نسل جدید با کتاب باید رویدادهای فرهنگی در جامعه زیاد شود، افزود: انس با کتاب در تعمیق مفاهیم معنوی، انسانی و علمی تاثیر به سزایی دارد و رسانه های جمعی باید امکان و فرصت لازم را فراهم کنند تا مخاطبان آن ها حداقل با نویسندگان و تازه های نشر بیشتر آشنا شوند.

طرح فصلی تخفیف کتاب در افزایش سرانه مطالعه در آذربایجان شرقی موثر است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه نوزدهمین دوره طرح تخفیف کتاب آغاز شده است، گفت: اجرای طرح های فصلی تخفیف کتاب در افزایش سرانه مطالعه در استان نقش به سزایی ایفا می کند.

وحید حسین زاده، افزود: اجرای این طرح در سال های گذشته از جایگاه خوبی در استان برخوردار نبود ولی در سال های اخیر به خاطر تعامل خوب با کتابفروشی ها، استقبال خوبی از آن شده و آمار فروش کتاب افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طرح تخفیف کتاب به مدت یک هفته تا ۱۰ روز با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی اجرا می شود، اظهار داشت: در طرح های بهارانه و تابستانه امسال حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کتاب به فروش رفته و ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار از وزارتخانه جذب شده است.

حسین زاده، ادامه داد: در سال گذشته سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در طرح های فصلی کتاب در سطح استان فروش رفته و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار جذب شده بود.

وی یادآوری کرد: در آخرین طرح تخفیف کتاب در طرح تابستانه ۶۱ کتابفروشی در آن شرکت کرده بودند که از این تعداد ۲۰ کتابفروشی در شهرستان ها بودند.

حسین زاده، افزود: آذربایجان شرقی در بهره مندی از تخفیف کتاب در رتبه چهار قرار دارد که باید با تلاش رسانه ها و ترویج طرح های فصلی تخفیف کتاب رتبه استان ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا و بر اساس آمار منتشر شده در طرح بهارانه کتاب سال ۱۳۹۹ در استان آذربایجان شرقی ۵.۶ میلیارد ریال کتاب به فروش رفت در صورتی که در قالب همین طرح که در سال جاری اجرا شد ۱۷ میلیارد ریال کتاب فروخته شد.