خبرتبریز: مدیر کل صنعت، معدن و تجارت از شیب نزولی صادرات فرش ایران ابراز تاسف کرد و گفت در سال های نه چندان دور صادرات فرش رقمی بالغ بر 500 میلیون دلار بود ولی اکنون به یک هشتم و در حدود 60 میلیون دلار رسیده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت:
تولید خودرو برقی در تبریز
خبرتبریز: مدیر کل صنعت، معدن و تجارت از شیب نزولی صادرات فرش ایران ابراز تاسف کرد و گفت در سال های نه چندان دور صادرات فرش رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار بود ولی اکنون به یک هشتم و در حدود ۶۰ میلیون دلار رسیده است.
آذرقلم: مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از آماده شدن ۱۹۰ طرح صنعتی و معدنی برای بهره برداری در هفته دولت خبر داد اما در عین حال از شیب نزولی صادرات فرش ایران و آذربایجان ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرتبریز، محمد جعفر عظمایی، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه یکصد طرح ایجادی و نود طرح توسعه ای از ۲۲ بهمن سال قبل تا کنون آماده ی بهره برداری شده است حجم سرمایه گذاری انجام شده را بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به همین منظور برای هشت هزار نفر اشتغال زایی صورت گرفته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه پایدار ترین اشتغال و مطمئن ترین حوزه ی سرمایه گذاری در این بخش بوده است،گفت: زنجیره ی ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن کامل شده و از قبل راه اندازی آن فرآیند صادرات آنها کامل شده است.
عظمایی با بیان اینکه در زمینه ی صدور جواز ایجادی با یک هزار فقره تاسیس، آذربایجان شرقی رتبه اول کشور را به دست آورده است، گفت: پیش بینی می شود برای این واحد ها بیش از ۲۵ هزار نفر با رویکرد توسعه ی متوازن شغل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حوضه ی معدن آذربایجان شرقی با استخراج ۵۲ نوع ماده ی معدنی به عنوان بهشت تنوع مواد معدنی کشور به شمار می رود تصریح کرد در همین مدت ۱۵ فقره پروانه بهره برداری و ۴۴ فقره پروانه ی اکتشاف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شده است.

تعبیر غلطی به نام «استقلال شرکت مس آذربایجان»
عظمایی کاربرد عنوان «استقلال شرکت مس آذربایجان» را تعبیری غلط و نادرست دانست و گفت: تشکیل شرکت مس آذربایجان پیرو مصوبات سفر ریاست جمهوری محقق شده و هیئت مدیره ی آن تعیین شده است.
وی در ادامه از رشد ۲.۳ درصدی صادرات پتروشیمی استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت با توجه به بهبود قیمت کالاهای اساسی به افزایش صادرات خوش بین هستیم.

شیب نزولی صادرات فرش ایران
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت از شیب نزولی صادرات فرش ایران ابراز تاسف کرد و گفت در سال های نه چندان دور صادرات فرش رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار بود ولی اکنون به یک هشتم و در حدود ۶۰ میلیون دلار رسیده است.

عظمایی تعدد رقبا، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تعداد بافندگان ماهر و در نتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده را عامل اصلی کاهش صادرات فرش ایران دانست و گفت متاسفانه صادرات فرش که درطی سالیان دراز برای ما یک مزیت به شمار می رفت اکنون از چرخه خارج شده است.
عظمایی تصریح کرد: اتحادیه های مربوطه در قالب کنسرسیوم مایل به ورود به بحث ثبت سفارش مواد اولیه فرش هستند. اکنون تولید کنندگان فرش مواد اولیه خود را با چند واسطه تامین می کنند در نتیجه قیمت ها بالا رفته و نظارت نیز پایین است اما امیدواریم با تشکیل کنسرسیوم این مشکلات مرتفع شود.

راه اندازی خط تولید خودروی جدید در تبریز
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت از انجام اقدامات لازم برای راه اندازی خط تولید یک مدل خودروی جدید در تبریز خبر داد و گفت: امیدواریم که با عزم و اراده ی سرمایه گذار این پروژه این خط تولید راه اندازی شود .
عظمایی از اعلام نام و برند خودرو خودداری کرد و گفت: سیاست وزارتخانه این است که به سمت تولید خودرو های برقی برویم. تاخیر در راه اندازی این خط نیز بیشتر به همین دلیل بوده است.
این موضوع هم اکنون مورد مذاکره سرمایه گذار و شرکت خارجی است که اگر این خودرو با آن آپشن و ویژگی (بدون سوخت فسیلی) به بازار بیاید، قطعا مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

بازگشت ۱۴۰ واحد صنعتی به چرخه تولید با ۲ هزار اشتغال
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین اظهار کرد: ۱۴۰ واحد راکد صنعتی به چرخه تولید برگشته اند که در این زمینه نزدیک به دو هزار نفر مجددا به کار بازگشته اند.

۲۳ مگا پروژه با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی
عظمائی با اشاره به دستیابی به رشد اقتصادی بیش از ۸ درصدی در بخش صنعت، معدن و بازرگانی داخلی افزود: ۲۳ مگاپروژه با حجم سرمایه گذاری ارزی یک میلیارد یورو و ۴۰ هزار میلیارد تومان در استان به صورت مرتب پایش می شود.
وی ادامه داد: در بیش از ۳۲۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به مشکلات ۵۴۰ واحد تولیدی رسیدگی شده است.