رونمایی از نخستین “سازباس” عاشیقی طراحی شده توسط “چنگیز مهدی پور” در تبریز/ ثبت ملی ۳ داستان نامی عاشیقی در فهرست آثار ملی   خبر تبریز: همزمان با رونمایی از نخستین “سازباس” عاشیقی، ۳ داستان نامی عاشیقی در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید. برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره […]

رونمایی از نخستین “سازباس” عاشیقی طراحی شده توسط “چنگیز مهدی پور” در تبریز/ ثبت ملی ۳ داستان نامی عاشیقی در فهرست آثار ملی

 

خبر تبریز: همزمان با رونمایی از نخستین “سازباس” عاشیقی، ۳ داستان نامی عاشیقی در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش خبر تبریز به نقل از  نصر، آیین رونمایی از “ساز باس” طراحی شده توسط “چنگیز مهدی پور” هنرمند و نوازنده نامی آذربایجان با حضور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی. کردشگری آذربایجان شرقی و جمعی از هنرمندان استان برگزار شد.

“محمد محمدپور” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این آیین با بیان اینکه بار دیگر با تلاش هنرمندان آذربایجان شاهد شکوه و عظمت هنر در این خطه هستیم، ادامه داد: ثبت آثار هنری هنرمندان آذربایجان نه تنها در منطقه بلکه در عرصه ملی و بین المللی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و با گذشت زمان بر غنایت هنر آذربایجان افزوده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر شاهد ایجاد فضای فراغ فرهنگی و هنری در استان بوده ایم، حضور پیشکسوتان را در این فضا عاملی مهم و اثر گذار عنوان کرد و گفت: همراهی پیشکسوتان و اساتید هنری با جوانان فعال در حوزه فرهنگ و هنر امیدی وافر در راستای توسعه این عرصه بدست می آوریم و یقین می یابیم که با تعامل تجربه و دانش امروز شاهد درخشش هنر آذربایجان در دنیا خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اهتمام هنرمندان و اساتید موسیقی را در تحول و پیشرفت این حوزه در سال های اخیر را امری شایسته و در خور آذربایجان بیان کرد و گفت: با تلاش های مستمر هنرمندان عرصه موسیقی در سال های اخیر شاهد تحولی شگرف در موسیقی استان بودیم که در این راستا می توان به یکی از اقدامات و تلاش های بی وقفه هنرمندان در تشکیل اولین انجمن موسیقی عاشیق ها در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد.

وی با تاکید به اینکه رشد و شکوفایی عرصع های مختلف جامعه از جمله اقتصاد به رشد و ایجاد نشاط در حوزه فرهنگ و هنر وابسته است، ادامه داد: زمانی شاهد رشد شاخص های اجتماعی خواهیم بود که نشاط در حوزه فرهنگ و هنر منطقه و کشور نمود یابد، وجود نشاط در جامعه بخش عمده ای از مشکلات موجود را مرتفع خواهد ساخت.

محمدپور در ادامه موسیقی عاشیقی را نماد بارز هنر آذربایجان عنوان کرد و گفت: موسیقی عاشیقی هنری تمام و کمال است که به واسطه آن تمام چشمه های هنری وحدت یافته و به مخاطبان ارائه می شود، این موسیقی که همواره گویای کرامت، عزت، بزرگی انسان ها بوده طی تاریخ توانسته بسیاری از ناگفته ها را بازگو و مخاطبان را با جان و دل به پای موسیقی بنشاند

وی موسیقی عاشیقی را عاملی موثر در نمو اخلاقیات، کرامت و همدلی جامعه عنوان کرد و همراهی اساتید هنری را در این راستا برای داشتن جامعه ای با کرامت و عزتمند ضروری دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در ادامه  نبوغ و تجربه غنی عاشیق “چنگیز مهدی پور” را در عرصه موسیقی، مهم ترین عامل موفقیت وی در این عرصه و همچنین طراحی ساز باس عنوان کرد و گفت: عاشیق چنگیز همواره در سال های گذشته بطور تخصصی در تلاش بود که بتواند حرفه خود را گسترش و به سطح اعلا برساند و امروز شاهد هستیم که تلاش های او با طراحی سازی که مدت ها مطالعه و آزمایش را در پی داشت یه ثمر رسیده است.

محمدپور در پایان با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همواره از خلاقیت و نوآوری های فرهنگ و هنری حمایت خواهد کرد، اظهار داشت: خلاقیت و نوآوری در عرصه فرهنگ و هنر نشانه تلاش های هنرمندان و فرهنگیان این خطه است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره درکنار هنرمندان خواهد بو با تمام توان از آن ها حمایت خواهد کرد.

“مرتضی آبدار” مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی بیشترین رویدادهای فرهنگی استان بود، ادامه داد: با تلاش ها و حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بیش از ۹۵درصد رویداد های فرهنگی در سال ۲۰۱۸ محقق شد و این نشان از توجه این اداره کل به جامعه فرهنگی و هنری استان دارد.

آبدار در ادامه با اشاره هنر موسیقی عاشیقی و قدمت آن در آذربایجان، اظهار داشت: این هنر که همواره نماد موسیقی آذربایجان بوده است امروز شاهد اتفاقی ناب و منحصر به فرد توسط هنرمندی است که سال ها در این عرصه فعالیت. مطالعه داشته است.

وی ادامه داد: عاشیق چنگیز همواره در تلاش بوده تا موسیقی عاشیقی را به نحو احسنت به مخاطبان معرفی و ارائه کند و امروز نیز شاهد هستیم که تلاش های او به ثمر نشسته و سازی را ابداع کرده که می تواند در عرصه موسیقی عاشیقی بسیار اثر گذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه از ثبت ملی ۳ داستان عاشیق ها در فهرست آثار ناملموس ملی خبر داد و گفت: همزمان با رونمایی این ساز بدیع، امروز شاهد ثبت ملی داستان “پری

” عاشیق قربانی، داستان “گول گوز” عاشیق عباس توفارقانلی و “خسته قاسیم” در فهرست آثار  ناملموس هستیم.

آبدار در پایان از تصویب اجرای موسیقی  آذربایجانی در تاسیسات گردشگری استان خبر داد و گفت: طی جلسه برگزار شده در استانداری با اهتمام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طرح اجرای موسیقی آذربایجانی در تاسیسات گردشگری تصویب شد.

“چنگیز مهدی پور” هنرمند نامی عرصه موسیقی عاشیقی آذربایجان، طراح و مبدع “سازباس” نیز در این آیین از ضرورت طراحی و ساخت این ساز سخن به میان آورد و گفت: پس از تشکیل گروه  دالغا همواره جای خالی یک ساز متفاوت در میان ساز های عاشیقی دیده می شد، به همین سبب طی سال های گذشته بر روی ساخت سازی با تنالیته متفاوت مطالعه کردم، با توجه به اینکه ساز عاشیقی صدای زیر دارد، لذا حضور صدایی بم در کنار آن نقش مکمل را می تواند ایفا کند.

مهدی پور با اشاره به اینکه در سازباس تغییراتی در ساختار و همچنین سیم های ساز اعمال شده است، ادامه داد: برای ساخت این ساز می توانستیم بر روی ساختار چوبی لایه ای از پوست حیوانی کشیده و صدای بم را تولید کنیم اما در این حالت ساز مورد نظر همانند از ساختار ساز عاشیقی خارج می شد به همین سبب تلاش شد تا با ایجاد تغییراتی در اندازه و سیم های ساز صدای بم مورد نظر را تولید کنیم.

وی افزود: این ساز یک اکتاو به بازه نت های ساز عاشیق ها افزوده و این امکان را فراهم می سازد تا نت ها و آهنگ های ساخته شده توسط آهنگ سازان نامی سهل تر نواخته شود.

مهدی پور اظهار داشت: در ساخت این ساز بسیاری از جوانان هنرمند و خلاق نقش داشته اند و تجربه های خود را در به ثمر رسیدن این هدف با ما در میان گذاشته اند، امیدوارم با استفاده از این ساز شاهد زیبایی دوچندان در موسیقی عاشیقی باشیم.

انتهای پیام/