یکی از مهم ترین فرصت های پیش رو برای توسعه و پیشرفت هر شهرستانی ، عرصه ها و جاذبه های گردشگری آن منطقه است در این بین طبیعت زیبا و بکر شهرستان هریس ،به خصوص مناطقی که در جاده قدیم خواجه به تبریز وجود دارد جاذبه های نابی را به جا گذاشته که هر گردشگر و رهگذری را به وجد می آورد.

یکی از مهم ترین فرصت های پیش رو برای توسعه و پیشرفت هر شهرستانی ، عرصه ها و جاذبه های گردشگری آن منطقه است در این بین طبیعت زیبا و بکر شهرستان هریس ،به خصوص مناطقی که در جاده قدیم خواجه به تبریز وجود دارد جاذبه های نابی را به جا گذاشته که هر گردشگر و رهگذری را به وجد می آورد.

بی شک یکی از زیرساخت های مهم توسعه جاده های مواصلاتی است که امروزه در این شهرستان وضعیت برخی از آنها بسیار نامناسب است به طوریکه مردم در بسیاری از برخوردها و گفتگوها به این موضوع اذعان کرده و رتبه ی خدمات دهی مسئولین شهرستان را در سطح پایینی میدانند.

زمانی که بخواهیم از گردشگر و سرمایه گذاری برای بازدید از مکان دیدنی و تاریخی یا اقتصادی دعوت کنیم اولین سوال پیش رو چگونگی وضعیت جاده هاست.

به وضعیت جاده ای می پردازیم که روستاهای هدف گردشگری و گاهاً دارای موقعیت مناسب اقتصادی و مهم همانند:روستاهای استیار ، دیبکلو ، روستای هرزه نق و مشیرآباد و غالباً دو روستای تازه کند نهند و روستای_نهند که اتفاقا سد استراتژیک و زیبای نهند نیز در مجاورت این دو روستا واقع شده است و خواجه را به تبریز متصل می کند.و آب این سد بدون هیچ منافعی برای شهرستان هریس و بخش خواجه تامین کننده نصف آب شرب کلانشهر تبریز میباشد.

روستاهایی که به آنها اشاره کردیم از توابع بخش خواجه شهرستان هریس استان آذربایجانشرقی بوده و اهالی این روستاها به دلیل ناهمواری جاده و صعب العبور بودن آن با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

روستای مد نظر ( #روستای_نهند ) مهد سیب ، گندم و جو و فرش در بخش خواجه می باشد و امورات زندگی مردم این روستا با این نوع محصولات و صنایع دستی می گذرد و با آن امرار معاش می کنند.

مردم این روستا برای تهیه ی مواد اولیه و نیاز های روزانه خود مدام در این مسیر ناهموار ۱۵ کیلومتری رفت وآمدمیکنند حدفاصل نهند با تازه کند وضعیت اسفناکی دارد ودر هنگام بارش وضعیت آن اسفناک تر میشود .

همین موضوع باعث شده که بسیاری از این اهالی برای رونق شغل خودبا این تفکر که شاید در جاهای دیگر دارای درآمد بیشتری باشند به حاشیه شهرهای همجوار مهاجرت می کنند غافل از اینکه در این شهرها هزینه های بالای اجاره مغازه و سایر هزینه ها گریبان گیرشان خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلات شاخص این روستاها مراجعه به درمانگاه و بویژه ارجاع دفترچه درمانی روستایی به پزشک متخصص و مورد نیاز و حتی بیمارستان شهرستانی است .قبلا در درمانگاه روستای استیار امکان آن بود که متاسفانه مدتی است این امکان نیز وجود نداردو در صورتی هم که خود اهالی بخواهند برای درمان خود را به مراکز درمانی برسانند با هزینه های بالای حمل و نقل و از دست دادن فرصت و زمان و خطرات جاده ای روبرو میشوند.

قطعا حل مشکلات عدیده مردم روستاهای بخش خواجه و دیدن زیبائی های این بخش از شهرستان هریس و توسعه گردشگری آن نیاز به جاده های مطلوب داردو همت و یاری و جدیت مسئولین امر را می طلبدو این بهشت گمشده و بکرو فراموش شده شهرستان هریس با اقدامات اساسی و پیگیریهای مسئولین خدوم قطعا در کوتاه ترین زمان قابل حل است.

مهدی دعا گویی