خبرتبریز:رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تصادفات منجر به فوت و جرح در استان در حال افزایش است، گفت: کلان‌شهر تبریز از لحاظ هوشمندسازی معابر بسیار فقیر است!

روند افزایشی تصادفات منجر به فوت آذربایجان‌شرقی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تصادفات منجر به فوت و جرح در استان در حال افزایش است، گفت: کلان‌شهر تبریز از لحاظ هوشمندسازی معابر بسیار فقیر است!
به گزارش خبر تبریز، فریدون قنبرزاده صبح امروز در نشست خبری تجزیه و تحلیل تصادفات استان، سرعت بیش از حد و غیرمجاز رانندگان جوان فاقد گواهینامه را از اصلی‌ترین دلایل تصادفات منجر به فوتی اعلام و اظهار کرد: تعداد متوفیان تصادفات داخل شهری، شهرهای استان با ۱۷ درصد افزایش از ۲۱۶ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۴ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
وی افزود: کلان‌شهر تبریز بیشترین میزان تصادفات منجر به فوت و جرح را در استان به خود اختصاص داده و تعداد متوفیان این شهر از ۱۱۷ نفر در سال ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد افزایش به ۱۳۲ نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
قنبرزاده ابراز داشت: شهرستان مراغه بعد از تبریز با ۲۴ نفر و اسکو با ۱۷ نفر فوتی در سال ۱۴۰۲ که به ترتیب ۹ و ۵ درصد نسبت به سال ماقبل افزایش فوتی داشته‌اند در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد متوفیان تصادفات داخل شهری بعد از تبریز قرار دارند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در فروردین سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲ فقره تصادف منجربه ۱۴ فوتی و ۶۹۷ مجروح شد، تصریح کرد: این رقم با ۲۵ درصد افزایش در فروردین سال ۱۴۰۳ به تعداد ۱۵ فقره تصادف منجر به فوت در حوزه درون شهری استان رسید که منجر به فوت ۱۹ نفر و جراحت یک‌هزار و ۱۶ نفر شد.
وی یادآور شد: ۴۰ درصد رانندگان مقصر در تصادفات فوتی فروردین سال ۱۴۰۳را جوانان ۲۰ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دهند و ۶۰ درصد این تصادفات در ساعات بین ۱۸ تا ۲۴ شب رخ داده است.
قنبرزاده ادامه داد: ۸۹ درصد تصادفات فوتی شهرستان تبریز به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و ۱۱ درصد نیز به دلیل عدم توجه راننده به جلو اتفاق افتاده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: از مجموع ۱۲ تصادف منجر به فوتی شهرستان تبریز در فروردین ۱۴۰۳ تعداد ۲ تصادف در مقابل دانشگاه پیام نور، سه تصادف در جاده باسمنج و در مناطق باغمیشه به سمت میدان فهمیده، میدان آذربایجان به سمت سه راهی مایان، زیرگذر توانیر، میدان راه آهن به سمت تراکتورسازی، پل کابلی به طرف ائل گلی، سردرود اول شهرک رجایی و ایستگاه بی آر تی هر کدام یک تصادف اتفاق افتاده است.
این مسؤول در عین حال خاطرنشان ساخت: در فرودین امسال در مجموع تعداد ۶۵۸ مورد ضبط و توقیف گواهینامه و خودرو به دلایلی مثل فقدان گواهینامه، تخلفات حادثه ساز، نمره منفی و مصرف مواد روان‌گردان در استان صورت گرفت.
قنبرزاده در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسؤولیت اجتماعی خبرگزاری‌ها در ارتباط با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی فرهنگ ترافیک کم بوده و اکثرا فقط به انعکاس وقوع حادثه قناعت می‌کنند و توضیحات چرایی و آموزش کاربران ترافیک مورد غفلت قرار می‌گیرد.
وی افزود: انتقادات شهروندان از سوی خبرگزاری‌ها آنطور که باید و شاید منعکس نمی‌شود و قبل از اینکه توجه کافی به پیگیری و رفع آن شود به تشویش اذهان عمومی و تقابل با سازمان مربوطه می‌انجامد.
این مسؤول در پایان متذکر شد: استان و شهر متعلق به تک تک ما و معضلات ترافیکی و تصادفات گریبانگیر همه است؛ بنابراین لازم است در فرهنگ‌سازی ترافیک همگام با سازمان‌های پیشرو در این عرصه همکاری کنیم.فارس