خبرتبریز: ماه رمضان، ماه عبودیت در درگاه خداوند متعال فرا رسیده و همزمانی این بهار قرآن با بهار طبیعت، فرصت دیگر برای جلا یافتن قلب‌های انسان‌ها فراهم کرده است.

رمضان، ماه عبودیت و خضوع

خبرتبریز: ماه رمضان، ماه عبودیت در درگاه خداوند متعال فرا رسیده و همزمانی این بهار قرآن با بهار طبیعت، فرصت دیگر برای جلا یافتن قلب‌های انسان‌ها فراهم کرده است.

به گزارش خبرتبریز به نقل ازایرنا، اسفند که می‌شود، نرم نرمک بوی ملایم بهار و عید به مشام می‌رسد و هوای شهر، یکصدا در گوش مردم زمزمه می‌کند «بهار در راه است». بهار امسال اما یک تازگی دیگری دارد،اکنون بهار قرآن از بهار طبیعت پیشی گرفته تا با عطر معنویت به پیشواز نوروز برویم.

اکنون رمضان، بهار قرآن عطر معنویت خود را بر جان شهر پخش کرده است، خانه تکانی و شستشوی آخر سال اسباب خانه از یک طرف، شستشوی اسباب روح و معنویت انسان‌ها نیز هدیه ویژه‌ای است که خداوند متعال در این روزهای انگشت شمار مانده به لحظه تحویل سال نثار بندگانش کرده است تا بار دیگر طعم شیرین عبودیت را بچشند.
از امروز که دوم ماه مبارک رمضان است، ثانیه‌ها دیرتر از روزهای دیگر می‌گذرند. برای شنیدن صدای «ربنا» لحظه شماری می‌کنیم اما وقتی که زمان افطار برسد، تناقض خاصی از معنویت و لذت بر قلب‌هایمان می‌نشیند، به راستی که چقدر لذت بخش و سخت است.
رمضان، ماهی برای نیایش و دعا و برای رستگار شدن انسان‌ها است. رحمت خداوند متعال همچون باران در این ماه بر سر بندگانش سرازیر می‌شود و به خود بنده‌اش بستگی دارد که چقدر بخواهد از این باران رحمت الهی بهره مند شود.

مساجد در ماه مبارک رمضان باید کانون پرورش جوانان انقلابی و مسجدی باشند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در خصوص اهمیت فضائل ماه مبارک رمضان، اظهار می‌کند: روحانیون باید مساجد را محور فعالیت‌های تبلیغی‌، مرکز وحدت و قرارگاه خدمات مختلف به مردم قرار دهند. مساجد همواره در تاریخ اسلام مورد تاکید بوده و محور و پایگاه اصلی شکل گیری وقایع مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند و اکنون نیز در ماه مبارک رمضان باید کانون پرورش جوانان انقلابی و مسجدی باشند.
آیت الله سیدمحمد علی آل هاشم ادامه می‌دهد: اسلام، دین تبیین بوده و تبلیغ دین در ماه رمضان وظیفه اصلی روحانیت است.
مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان، می‌گوید: تمهیدات لازم برای تامین و توزیع مناسب اقلام مورد نیاز مردم در ستاد تنظیم بازار انجام می‌گیرد، اما ضمانت اجرایی آن اتاق بازرگانی، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان هستند.
وی با تاکید بر این‌که باید به گونه‌ای عمل کنیم که مردم راحت باشند، اضافه می‌کند: گزارش‌ها حاکی است که مشکل خاصی نداریم و هیچ صنفی نیز افزایش قیمت نخواهد داشت که راه آن هم کنترل انبارها است.
وی ادامه می‌دهد: نباید کالایی در انبارها خارج از عرف انبار شود و باید با افزایش عرضه کالا در روزهای منتهی به عید و ماه مبارک رمضان، کار کنیم که فشار بیشتری بر مردم نیاید.

طرح ملی قرآنی مسطورا ماه رمضان در آذربایجان شرقی آغاز شد

حجت الاسلام رامین خورنژاد، رئیس اداره برنامه ریزی امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز از اجرای طرح ملی قرآنی زندگی با آیه‌ها تحت عنوان “مسطورا” در این استان همزمان با ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد.
وی می‌افزاید: نخستین مرحله این طرح که برگرفته از کتاب ” طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن” مقام معظم رهبری است، با عنوان «مسطورا» در ایام ماه مبارک رمضان امسال اجرا می‌شود. برای آنکه قرآن در متن زندگی ما قرار گیرد، اجرای این طرح به ایامی همچون ماه رمضان ختم نخواهد شد و در طول سال ادامه می‌یابد.
وی اظهار می‌کند: در این طرح تلاش بر آن است که از مفاهیم و نور قرآن بهره مند شده و برای انس با قرآن بکوشیم و خود را مخاطب قرآن ببینیم و با توجه به محوریت نوجوانان و جوانان در اجرای این طرح به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا دانش‌آموزان بتوانند آیات قرآن را به مرور فرا بگیرند و با مفاهیم آن آشنا شوند.
در ادامه به بخشی از از احادیث مربوط به ماه مبارک رمضان نیز نظری می کنیم.
امام علی (ع): شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهری (رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.)
حضرت محمد (ص): هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَهٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَهٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَهُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار (رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادی از آتش جهنم.)
امام محمد باقر (ع): لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان (هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.)
حضرت محمد (ص): مَن أدرَکَ شَهرَ رَمَضانَ فَلَم یُغفَر لَهُ فَأبعَدَهُ اللهُ (ھر که ماه رمضان را دریابد و آمرزیده نشود، خداوند او را (از رحمت خود) دور گرداند.)

امام رضا (ع): مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور(هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل این است که در ماه های دیگر تمام قرآن را بخواند.)